Trogir en Nationaal Park Krka

Trogir

Dag 38   28 juni

Aan de kust van Dalmatië, zoals dit deel van Kroatië heet, ligt een reeks oude steden en stadjes. Rijdend naar het Noorden (we moeten langzamerhand op huis aan), is de volgende plaats die een bezoek waard Trogir. Dit stadje met zijn Middeleeuwse stadskern ligt zo’n 25 kilometer van Split. Na vertrek van de camping bij Split zijn we er dan ook ’s morgens al bijtijds. Heel handig heeft Trogir vlakbij het centrum een parkeerterrein, waar we deze zondagochtend de camper zonder moeite kwijt kunnen.

Ook Trogir is weer omgeven door stadsmuren. Belangrijkste bouwwerk in het centrum is de kathedraal maar daar is op zondagmorgen een dienst en de kerk is gesloten voor toeristen. We houden het dus op de buitenkant en kunnen nog net door het gesloten hek het fraaie portaal zien met tal van gebeeldhouwde voorstellingen (links Eva, rechts Adam, compleet met vijgenblad).

Kroatië, Trogir

We dwalen door het stadje met zijn oude pleintjes, paleizen en voorname huizen en ook smallere achteraf straatjes. De boulevard met terrassen grenst aan de jachthaven en we zien diverse als klassiek jacht ogende passagiersschepen vertrekken voor een cruise langs de Adriatische kust.

In de middag rijden we verder, richting Sibenik. Voor de afwisseling rijden we niet langs de kust maar juist door het achterland. De weg stijgt en dat levert een prachtig gezicht op de voor de Kroatische kust liggende eilanden op.

Weg 58 voert verder door een zeer dun bevolkt gebied. Het landschap van de met struikgewas beklede bergen lijkt nauwelijks in cultuur gebracht. Slechts hier en daar passeren we een kleine nederzetting van een handvol verspreid liggende huizen. We komen uiteindelijk terecht vlakbij het Nationaal Park Krk, op de tamelijk kleine camping Marina. Ook deze camping wordt weer enthousiast door een familie gedreven.

Gereden: circa 95 kilometer
Overnacht: Camping Marina in Lozovac, vlakbij NP Krka   Campercontact nr 9807
Weer: Half bewolkt, zon, later veel wind

Excursie door Nationaal Park Krka

Dag 39    29 juni

Glinsterend blauwgroen schittert het water van de rivier de Krka tussen de groen beboste bergen. Het is het eerste gezicht op het Nationaal Park Krka. We zijn hier samen met nog zo’n 18 campinggasten in twee busjes naar toe gereden. Natuurlijk zou je ook zelf naar het parkeerterrein bij de ingang van het Nationaal Park bij Skradin kunnen rijden en daarvandaan met de pendelbus het park in gaan maar camping Marina blijkt dagelijks een excursie te organiseren.
We laten ons dan ook met genoegen rijden.

In een mengeling van Duits en Engels vertelt de als chauffeur fungerende campingbaas over het park. De busjes mogen ook het park in en zo brengt hij ons naar het wandelpad bij de meest spectaculaire watervallen van het park, de Skradinski buk. Dat wandelpad voert door een weelderige begroeiing, waarbij naast ons het water in allerlei stroompjes en poelen zijn weg zoekt, soms glad glinsterend, soms borrelend en bruisend. In het kristalheldere water zien we de vissen zwemmen, we horen kikkers en zien hagedisjes hun weg zoeken. Het gebied kent een rijke flora en fauna. De ontwerpers van de tuinen in Efteling en Disneyland moeten haast wel geïnspireerd zijn door deze omgeving. Ieder moment verwachten we sprookjesfiguren te zien!.
Bij de watervallen kan worden gezwommen maar die mogelijkheid laten we aan ons voorbij gaan.
Kroatië, Nationaal Park Krka

Kroatië, Nationaal Park Krka, watervallen

Eenmaal terug bij het busje volgt een lange route langs de rivier. We zien vanuit de hoogte het eilandje Visovac liggen met daarop een klein klooster.

Kroatië, Nationaal Park Krka, eilandje met klooster
Eilandje met klooster
De volgende stop is de zogenoemde Roski slap, waar we ook weer rond wandelen.

Kroatië, Nationaal Park Krka, Roski Slap

Dit gebied met stroomversnellinkjes lijkt een beetje op wetlands.

We krijgen een lunch en bezoeken tot slot nog het klooster Krika.

Klooster Krika
Via een uitzichtpunt op de hoge  waterval Manojlovac rijdt het busje ons aan het einde van de middag terug naar de camping.
Tip: Een bezoek aan het Krka Nationaal Park kan op verschillende manieren. Blogster Maud van www.maudgeniet.nl bezocht het park vanuit Skradin met de boot.  Ze noemt alleen het boottochtje al een aanrader!