Met camper naar Thuringen en Sachsen

Het is onze eerste echte camperreis met onze camper en we hebben gekozen voor een tocht naar het Oosten van Duitsland, waar we in ieder geval Dresden willen bezoeken. Het wordt een campertocht van tien dagen, die ons door de Duitse streken Thuringen, Sachsen en Hessen brengt. Helaas hebben we veel slecht weer.

Dag 1 maandag 9 april 2012

We starten onze route na familiebezoek in Maasbracht  en rijden daarvandaan naar Eisenach.  Vanaf Kassel rijden we een stukje langs de Fachwerkstrasse:  we komen onder meer langs Melsingen en Rotenburg an der Fulda.
Omdat we een beetje willen opschieten, rijden we op deze reis deze plaatsjes voorbij. We maken dat in 2014 goed tijdens onze Campertocht naar HessenDan blijkt vooral Melsingen de moeite waard met zijn meer dan 400 liefdevol gerestaureerde vakwerkhuizen in de Altstadt met als pronkstuk het grote vierkante gemeentehuis uit 1568. Ondanks al dat moois lijkt het plaatsje nauwelijks door toeristen ontdekt.
Rotenburg an der Fulda bewaart herinneringen aan het Joodse leven van voor de Holocaust. Er is een vroegere Joodse school in de Brotgasse en een vakwerkhuis aan de rivier, waarin nu een klein museum is ondergebracht. Dit pand huisvestte vroeger de mikwe, het rituele badhuis.

Er is een ongeluk gebeurd op de A4, daardoor staan we 2 uur in een file van stil staan en langzaam rijden.
Overnacht: in Karl Marxstrasse in Eisenach. Geen voorzieningen. Kost normaal 6 euro, maar de meter is stuk en daardoor gratis. Zie www.campercontact.com/ no. 52513  GPS: N 50.97889,  E 10.32283
Weer: bewolkt en regen Gereden: ca. 400 kilometer

Dag 2 Dinsdag 10 april

Wartburg

Vanaf Eisenach is het maar een klein stukje naar het kasteel de Wartburg (Auf der Wartburg 1, 99817 Eisenach).  We parkeren op het parkeerterrein van het kasteel en wandelen dan nog een flink stukje heuvel-op naar de ingang. We krijgen er op deze stille en sombere morgen een interessante rondleiding. De Duitse gids vertelt onder meer over de later heilig verklaarde Elisabeth van Thuringen, die in de 13e eeuw in het kasteel woonde en als jonge vrouw tijdens een grote hondersnood de voorraden in de schuren ter beschikking stelde aan de armen. In 1521 leefde de verbannen Luther een klein jaar op de Wartburg; zijn kamertje is er nog. Pronkstuk van het slot zijn de mooie feestzalen.

kamertje van Luther op de Wartburg

Erfurt

We rijden rond de middag vanaf de Wartburg  met de camper door naar Erfurt.
Geparkeerd op Eichenstrasse, bijna in het centrum. (  www.campercontact.com/ no. 3527GPS: N 50.97337,  E 11.02667 ) Wij mochten hier 2 uur staan voor 5 euro, of 24 uur voor 12 euro.

Twee uur blijkt voor ons genoeg om door de stad heen naar de Marktplatz te lopen en daar de trappen te bestijgen naar de mooie sobere kathedraal. Later wandelen we via de Marktstrasse naar de Fischmarkt met zijn mooie huizen uit de Renaissance. Natuurlijk slaan we de Krämerbrücke met zijn leuke, gekleurde huizen niet over.  We vinden Erfurt een leuke en gezellige stad.
Erfurt Dom  foto: Wikimedia Commons, Oliver Kumris
Erfurt Krämerbrücke  Foto: Wikimedia Commons, Chris

We voelen er echter niet voor om te blijven overnachten op de lawaaiige mix-parking.
We rijden daarom van Erfurt door naar Weimar.

Weimar

In Weimar parkeren we op de Herman Brill Platz. www.campercontact.com/no. 3531  GPS: N 50.98492,  E 11.31742

Vanaf deze camperplaats/parkeerplaats is het ca. 10 minuten lopen naar de stad. Het is al laat in de middag; we pakken er een terrasje en gaan later ergens asperges eten. Ons plan is om de volgende dag deze stad van Goethe en Schiller verder te bekijken.

Goethe en Schiller in Weimar
Gereden: Eisenach- Wartburg - Erfurt - Weimar: ca. 85 kilometer

Dag 3 Woensdag 11 april.

Dat pakt anders uit. Het regent pijpenstelen en en we hebben daarom geen zin om nogmaals 10 tot 15 minuten naar het centrum van Weimar te wandelen. Dat is jammer, want er is in deze stad  genoeg te zien. Met enige spijt laten we het Goethehuis, waar Goethe 50 jaar woonde schieten. In plaats daarvan rijden we naar Schloss Belvedere.

Schloss Belvedere

Dit slot blijkt  een mooi, geel lustkasteel met veel porselein en prachtig meubilair. Bij het kasteel hoort ook een mooie tuin, maar die is in deze regen ook te nat om te bezoeken. Jammer.
Schloss Belvedere bij Weimar. Foto: Wikipedia Commons

Meissen

We rijden door naar Meissen en bezoeken daar de porseleinfabriek/annex porseleinmuseum. Bij het bezoek horen demonstraties van het handwerk: we zien hoe er mallen worden gemaakt, wordt geboetseerd en gedecoreerd. Nog altijd maakt men hier gedecoreerde borden, vazen en kopjes maar vooral veel beeldengroepen. De stukken zijn door het vele handwerk peperduur maar het proces bekijken is zeker interessant. Meissen is Europa’s oudste porseleinfabriek.

Meissen heeft ook een oud centrum met onder meer een hoog gelegen kathedraal. Maar weer geldt: de wandeling daar naar toe lokt niet erg in de regen.

Voor overnachting rijden we naar Landhaus Nassau, en stukje buiten Meissen.  De camperplaats ligt bij een hotel. www.campercontact.com/no. 982GPS: N 51.17133,  E 13.51703  We kunnen hier wel water innemen maar geen vuil water lozen.
Gereden: Weimar - Schloss Belvedere - Meissen: ca. 210 kilometer Weer: Veel regen

Dag 4  Donderdag 12 april.

Weer regen. Wandelen door Meissen in de regen zien we niet zitten. We rijden daarom door naar Dresden. Daar vinden we een plaatsje op Camperplatz Wiesentorstrasse, aan de Elbe, met uitzicht op de oude stad. Sitecode 3889 van campercontact. N.51.05671 E13.74328.