Met de camper door het Lakes District

Ons derde National Park (na de North York Moors en de Yorkshire Dales) is het Lakes District in het graafschap Cumbria . We rijden er vanaf Kendal met de camper zo in. Hoewel het Lakes District in de winter zeker ruig is, ziet het er onder de zomerzon lieflijker uit dan de Dales. Er zijn veel meer bomen, de bergen lijken er groener en spiegelen zich in het water van de meren. Het gebied is ook het meest populaire National Park van Engeland.

Dag 17, 18, 19,          16, 17, 18 juni

Het Lakes District lijkt met de fraaie, vaak witte cottages ook welvarender dan de Dales. De vele toeristen zullen daar zeker een handje bij helpen.

Het gebied is al eeuwenlang inspiratiebron voor schrijvers en kunstenaars. We komen verwijzingen tegen naar William Wordsworth, een Engelse romantisch dichter uit de eerste helft van de 19e eeuw, die in het merengebied is opgegroeid. In Ambleside is nog zijn woonhuis te bekijken. In Windermere en Ambleside waren we in 2012 echter ook al en slaan we nu over.

Beatrix Potter

Wij richten ons deze keer op het huis van de recentere schrijfster en tekenares Beatrix Potter, bekend van haar tekeningen en kinderverhalen over onder meer Peter Rabbit. We rijden daarvoor door naar Hawkshead, waar het museum van Beatrix Potter van de National Trust staat. De tentoonstellingen wisselen; tijdens ons bezoek zijn er originele tekeningen en aquarellen en brieven van Beatrix Potter te zien. We leren er dat ze als kind al planten en dieren tekende tijdens vakanties in het Lakes District. Onzakelijk was ze zeker ook niet. Met het geld dat ze met haar boekjes verdiende kocht ze niet alleen haar huis Hill Top maar ook diverse boerderijen in de omgeving.

Het dorpje staat verder grotendeels in het teken van haar werk. Niet alleen zijn alle boekjes te koop maar ook blikken, poppen, theedoeken, serviesgoed enzovoort. Haar cottage Hill Top in het een paar mijl verderop gelegen Sawrey is wat dat betreft ingetogener.

Cottage Hill Top van Beatrix Potter

Interieur Cottage Hill Top

Haar meubels staan er nog en je kunt je voorstellen, hoe ze bij de haard gezeten, haar rijmpjes bedacht. Details van het huis en van meubilair komen ook terug in haar tekeningen.

Beatrix Potter was een fervent tuinierster. Haar huis heeft zij bij haar dood nagelaten aan de National Trust. Die zorgt ervoor dat alles in goede conditie blijft en wordt onderhouden. De tuin bij haar cottage ziet er dan ook uit, zoals in je gedachten er een Engelse tuin bij een cottage uit hoort te zien: vol bloeiende bloemen.

Taart, zoals taart bedoeld is. In Engelse ogen dan.

Engelser dan thee met taart kun je ook nauwelijks bedenken. Tearooms zijn we dan ook al overal tegen gekomen. Maar de enorme taarten, die we in een tearoom in Hawkshead spotten, slaan op dit gebied alles!

Coniston

Later komen we terecht in Coniston aan Coninston Water. Vanaf de camping wandelen we in een goed half uur naar dit leuke dorpje.

Ook hier zijn weer volop wandelmogelijkheden maar we houden het bij een vaartochtje over het meer, weliswaar niet met het klassieke stoomscheepje van de National Trust dat hier vaart.

Brantwood House

Het uitzicht blijft vanaf een gewoner bootje echter even prachtig en ook dat zet ons af bij Brantwood House, het op de oever gelegen huis van John Ruskin, dichter, schrijver, aquarellist maar bovenal de belangrijkste kunstcriticus in de Victoriaanse tijd.

Uitzicht vanuit Brantwood House

Eetkamer Brantwood House

Uitzicht vanuit de tuin Brantwood House
Het is echt een ‘house with a view’ en kijkt uit op het meer en de bergen er rond heen. In het bijbehorende cottage vallen we nog in de opening van een schilderijententoonstelling van een regionale kunstenares.

Keswick

Zondag rijden we na een rustige start naar het wat noordelijker gelegen Keswick aan Derwent Water. Dit blijkt een nog net zo populaire en dus ook drukke plaats als in 2012, toen we hier ook waren.
Keswick, centrum

We wandelen er door het stadje met een overvloed aan kampeer-, wandel- en buitensportwinkels en lopen een stuk langs het fotogenieke Derwent Water.

Overnachten

Overnachten in het populaire Lakes District is geen sinecure en reserveren lijkt bijna een must. Net als in 2012 bij Windermere, blijken nu ook de campings bij Hawkshead en later die bij Keswick allemaal vol.

Na vergeefs diverse campings afgereden te zijn, komen we uiteindelijk terecht in Coniston op de Coniston Park Copppice Caravan and Motorhome Club Site. Niet-leden van de club betalen per nacht een toeslag van 12 pond maar gelukkig geldt dat niet voor houders van een Camping Key Card van de ANWB. Het is een camping met zeer ruime plaatsen in een heel bosrijk terrein. We kregen er een zeer vriendelijke ontvangst!

Bij Keswick zijn twee campings van de andere kampeerclub, ‘onze’ Camping and Caravnning Club. Helaas waren deze beide vol en voorzien van bordjes, dat je er alleen met boeking terecht kunt.

Parkeren is in het drukke Keswick op deze zondag rond het middaguur ook niet mogelijk. We vinden uiteindelijk een (gratis) plekje op een parkeerstrook, net buiten het dorp, op de A66 richting Cockermouth.  Aan het einde van de middag is er een plekje op de parkeerplaats van Rawnsley Hall, vlak bij het centrum. (N.54.60214 W 3.18761). Parkeren van 19.00 uur tot 7.00 uur kost slechts een pond en er staat nergens dat je er niet mag overnachten . . . .. De pubs zijn vlakbij.
Al met al hebben we een beetje dubbele gevoelens bij het Lakes District. Dat het er prachtig is staat buiten kijf. En dat de rust en schoonheid van het gebied mensen aantrekt is ook begrijpelijk. We vinden het er echter wel érg druk. Een deel van de wegen is er bovendien zo smal, dat we met de rechterwielen steeds over de reflectoren in het midden van de weg moeten rijden. De vele bochten en  tegenliggers maken het rijden er ook niet leuker op. Maar de wandelmogelijkheden zijn grandioos. .

Naar Ierland

Dag 20         19 juni

Dit bezoek met de camper aan het Lakes District markeert ook het einde van onze rondrit door Noord-Engeland.  We vervolgen deze reis in Ierland.
Oorspronkelijk dachten we aan een oversteek van Engeland naar Ierland vanuit Holyhead maar inmiddels blijken we dichter bij Cairnryan in Schotland te zitten en kiezen we voor die oversteek. Achteraf bezien hadden we onze tocht naar de Hadrianus Wall ook vanuit het LakesDistrict  kunnen doen.

Hoe dan ook, nu rijden we de volgende dag op ons gemak naar Cairnryan in Schotland en steken aan het einde van de middag over naar Larne in Noord-Ierland.

In Noord-Ierland Ierland vinden we de eerste nacht een plekje op een gratis camperplaats bij de jachthaven van Glenarm. Campercontact no. 23948.

Zie voor het verdere verloop van deze camperreis het verslag Met de camper door Ierland 2017.