Camper ophalen en door Yosemite

We beginnen echt aan onze lange tocht van kust tot kust door Amerika. We halen aan de oostkant van de baai van San Francisco onze huucamper op en rijden naar Yosemite National Park. In het park rijden we de weg naar Glacier Point en de Tioga Road.

9 oktober, maandag

Ophalen camper

In Nederland hebben we al online veel van de papierwinkel van verhuurder Roadbear ingevuld. Daarbij hebben we ook aangegeven dat we zelf naar het verhuurstation in San Leandro zullen reizen. Die bereidwilligheid wordt beloond. RoadBear laat ons weten, dat zij ons een vroege pick-up geven als wij tussen 8.00 uur en 8.30 in San Leandro kunnen zijn. Dat laten we ons geen twee keer zeggen. En zo reizen we ’s morgens om 7 uur met een Uber-taxi naar het BART-station Civic Center, stappen daar in de trein en melden ons een goed half uur later telefonisch bij Road Bear. Kort daarop worden we vanaf het station opgehaald. Rond tien uur zijn we klaar om het terrein van Road Bear af te rijden. Wel kost het uitpakken van onze bagage, het inrichten van de camper en het doen van boodschappen nog eens 2,5 uur.

Op weg naar Yosemite

Uiteindelijk beginnen we aan het begin van de middag aan de circa 200 mijl lange tocht naar Yosemite. Na een eerste stuk over de Interstate 580, bestaat de route feitelijk uit het volgen van weg 120 richting Groveland, een route die deels door vruchtbaar tuinbouwgebied voert. Kilometers lang komen we langs sinaasappel- en amandelboomgaarden en zien we langs de weg stalletjes met lokale producten.

Later verandert het landschap en zien we met eigen ogen hoe droog Californië is en hoe het land te lijden heeft van watertekort. Het gras is hier niet groen, maar dor en geel.
En zo naderen we de bergen en de naaldbomen van de Sierra Nevada. Ook Yosemite heeft te maken met de kurkdroge grond, wat zich heeft geuit in diverse branden. We zien er de zwart geblakerde stammen van naaldbomen als trieste getuigen van. Later horen we dat de rangers soms stukken gecontroleerd laten branden. Dit om naast alle naaldbomen ook andere struiken en planten een kans te geven.

Aan de ingang van het park kopen we onze America The Beautiful pas, die voor 80 dollar een jaar lang toegang geeft tot alle Nationale Parken, door heel Amerika heen. Een koopje, vinden wij. Vanaf de ingang is het nog meer dan 20 mijl rijden langs de met naaldbomen omzoomde weg 120 naar Yosemite Village en ons gereserveerde plaatsje op camping Upper Pines. Gelukkig zien we onderweg ook nog veel natuur gespaard is gebleven en hebben we soms zicht op diepe dalen en majestueuze bergen.

De tocht neemt veel tijd, ook omdat we in het park op veel plekken niet harder mogen rijden dan 35 mijl per uur. Moe van de lange dag zetten we uiteindelijk om zes uur ons kamp op maar niet voordat de ranger ons bij de ingang van de camping Upper Pines op het hart heeft gedrukt ons voedsel achter deuren in de camper te bewaren en geen voedsel in het zicht te laten liggen Dit om ongewenst bezoek van de in het park levende beren te voorkomen.

Yosemite – Glacier Point

10 oktober, dinsdag

De volgende dag gebruiken we om op ons gemak naar Glacier Point te rijden, een hoog gelegen punt in het park, waar vandaan je een magnifiek uitzicht hebt op Yosemite Valley en op de bekendst berg van het park, de Half Dome. De afstanden zijn groot; vanaf de camping in de valley is het zo’n 20 mijl rijden over een smalle, alsmaar stijgende weg naar Glacier Point. Echt boeiend vinden we de vele mijlen tussen de naaldbomen door niet. Eenmaal boven maakt het spectaculaire uitzicht vanaf Washburn Point en Glacier Point echter alles meer dan goed.

Yosemite – Tioga Road

11 oktober, woensdag

In 2008 waren we ook in Yosemite maar toen was de Tioga Road niet open. Deze keer kunnen we deze weg, die jaarlijks maar zo’n vijf maanden begaanbaar is, naar de Oost-ingang van Yosemite NP wel rijden. De weg is een van de weinige wegen die van West naar Oost door de Sierra Nevada lopen. De route werd vroeger al door de indianen gebruikt en was toen slechts te voet of met muildieren begaanbaar. Sinds begin van de 20ste eeuw is dat oude pad omgevormd tot een tweebaansweg,

Het wordt een tocht met vele prachtige uitzichtpunten. We maken onderweg tientallen foto’s maar zoal altijd laten die ook deze keer niet zien hoe groots, meeslepend en indrukwekkend het landschap is, net zo min als woorden de weidsheid, ongereptheid en ruige schoonheid ervan kunnen beschrijven. Hard rijden kan niet, dus hebben we ruim de tijd om van al dit moois te genieten.
Tip: Veel informatie over Yosemite is te vinden in dit artikel van Ontdek-Amerika.nl

Weg 395 naar Bishop

Eenmaal aan de Oostkant van het park gekomen rijden we vanaf Lee Vining weg 395 zuidwaarts. En dat betekent mijlen en mijlen rijden door een uitgestrekt landschap, met rechts van ons de bergen van de Sierra Nevada, uitlopend in rotsachtige woestijn, met her en der wat struiken of een groepje bomen in herfsttooi.

Nederlandse bakkerij in Bishop

winkel met geweren
We rijden door tot Bishop, zo’n Amerikaans plaatsje uit de film, uit niet veel meer bestaand dan een lange hoofdstraat met banken, motels, restaurants en wat winkels, waaronder een, waar de jachtgeweren op een rij staan. Een van de andere winkels, vlakbij de camping  is een grote bakkerij van oorspronkelijk Nederlandse oorsprong: Erick Schat. Niet dat er tegenwoordig nog Nederlands wordt gesproken. Wel herinnert een grote verzameling Delfts blauw aardewerk aan het Nederlandse verleden. We spotten er ook speculaasjes en de plaatselijke specialiteit 'pull-away'heeft zeker verwantschap met Zeeuwse bolussen. We slaan er met plezier enige broden en lekkernijen in.

De oude auto met daarop een bowlingkegel en verwijzing naar het bijbehorende restaurant vinden we onweerstaanbaar. We sluiten de dag af in dit druk bezochte lokale etablissement.

Overnacht:
  • Twee nachten in Upper Pines in Yosemite Village. Een nacht hadden we thuis via internet kunnen reserveren. Voor de tweede nacht hebben we ons tussen 8 en 9 uur ’s morgens bij het kantoortje van camping reservations op een wachtlijst laten zetten. Om precies 3 uur worden de namen op die lijst omgeroepen. Wie aanwezig is, krijgt een nummer toegewezen, net zolang totdat de opengevallen campingplekjes op zijn. Deze dag waren dat er een stuk of vijftien; wij hadden nummer 10, goed voor weer een plekje op Upper Pines. We betalen $26 per nacht. Zie voor reserveringen www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.
  •  Overnacht in Bishop op J Diamond Mobile Ranch,  771 N Mainstreet, Bishop.Zie: www.jdiamondmobileranch.com/. De camping ligt midden in het stadje. De aardige eigenaresse geeft allerlei tips. We betalen $40.