Met de caravan (of camper) door Sicilie en Italie

Met caravan (of camper)  door Sicilie

Na onze reis naar Griekenland in 2010  gaan we in 2011 net de caravan naar Sicilie en Napels.
We rijden half mei onze combinatie (Citroen C5 met Eiffelland 465) naar Livorno in Italie. Daarvandaan brengt de ferry ons naar Palermo op Sicilie
Maar natuurlijk kun je deze reis ook met een camper maken. We hebben inmiddels overal in het verslag zoveel mogelijk de voor camperaars bereikbare parkeer- en overnachtingsplaatsen toegevoegd.
In een kleine drie weken rijden we het eiland rond.
Vanaf Messina varen we dan weer over naar de punt van de laars van Italie (Calabrie). We rijden op ons gemak langs de westkant van de laars omhoog naar Napels. In die omgeving bezoeken we onder meer Pompeii en de Amalfikust. Na  een bezoek aan Cinque Terre en een rustpauze bij het Lago Maggiore rijden we weer naar huis. Uit en thuis zijn we  zes weken weg geweest.
Varen van Livorno naar Palermo (Sicilië)

Rondreis Sicilië
Terugreis door de laars van Italie

We hopen met dit reisverslag caravanners en camperaars  van nuttige/handige informatie te voorzien over routes, campings, rijafstanden en bezienswaardigheden. Zelf hebben we immers ook veel plezier gehad van de reisverhalen van anderen. Arrividerci!

p.s. de bezienswaardigheden van Sicilië zijn in een notendop weergegeven in dit topic van het caravan-forum.