Met de camper naar Tsjechië via het Ertsgebergte

In september 2015 gaan we met de camper naar Tsjechië.

Hoewel het al later in het seizoen is en in september een aantal campings al de deuren sluit, hebben we nog een rondreis per camper door dit voor ons relatief onbekende land bedacht.

We starten in Noord Bohemen en maken dan via het Reuzengebergte een omtrekkende beweging met de klok mee. We bezoeken onder meer het hospitaal in Kuks in Oost Bohemen, Kutna Hora, Cesky Krumlov in Zuid Bohemen en natuurlijk Praag in Centraal Bohemen. Tot slot komen we in kuuroord Karlovy Vary in West Bohemen.
Tsjechië is naast het natuurschoon en de vele kastelen ook beroemd om het Boheems kristal en natuurlijk het bier. Onderweg bezoeken we een van de vele glasfabrieken en bierbrouwerij van het beroemde Budweiser bier. Globaal hebben we onderstaande route gereden.

We gebruikten de kaart en wegenatlas van Freytag en Berndt en zochten informatie in de Reisgids van National Geographic en de Trotter. Voor Praag hebben we daarnaast de kleine gidsjes van Marco Polo en de ANWB.

Campings hebben we gezocht in het boekje Charmecampings van de ANWB en in Rustiek kamperen in Tsjechië en Slowakije, op www.camp.cz/nl/, op de lijst van de Stichting Vrije recreatie en natuurlijk in de app van www.campercontact.com.

Informatie vonden we voorts in: www.top10bezienswaardigheden.nl/tsjechie en www.tsjechie.net/forum

Doorscrollend vindt je het verslag van deze reis.

Onderweg kwamen we nogal wat campings tegen met een Nederlandse eigenaar of onder Nederlandstalig beheer. We hebben ze allemaal in een  lijst van nederlandse campings in tsjechiel gezet.

Camperreis Tsjechië

13, 14, 15 september    Dag 1,2,3

We willen met de camper naar Tsjechië en alle wegen daar naar toe leiden door Duitsland. Wij kiezen voor een route door het Ertsgebergte

We waren daar drie jaar geleden ook en toen gecharmeerd geraakt van onder meer de houtsnijkunst. Toen de mijnbouw van zilver in de 19e eeuw stagneerde, schakelden de mijnwerkers vaak over op het maken van houtsnijwerk. Bomen genoeg in de omgeving, immers. We willen nu op zoek naar een lichtboog met uitgesneden figuren.

Dwars door Duitsland

Op naar het Ertsgebergte dus, richting Dresden. We blijken vergeten hoe groot Duitsland wel niet is en de tocht naar het Oosten kost ons anderhalve dag flink doorrijden over de Duitse autobanen. Het wordt een lange en best wel saaie rit, eerst via Arnhem, dwars door het Ruhrgebied naar Dortmund en verder richting Kassel. Kilometer na kilometer draaien we zo onder de wielen weg. Een stukje zuidwaarts over de 7 en verder de 4 naar Erfurt, Weimar, Jena en Gera. Bij afslag 62 (he he, eindelijk) slaan we zuidwaarts af naar Zwickau en veder naar Schneeberg.

Tip: Ben je toevallig op woensdag-, zaterdag- of zondagmiddag bij Kassel? Dan kun je overwegen hier te stoppen. Op deze middagen werken de Waterwerke in het park op de Wilhelmshöhe. Er is een camperplaats op de Wilhelmshöhe Campercontact nr. 44719Zie verder ons verslag over onze campertocht door Hessen, inclusief Kassel.

Ertsgebergte

GluckAuf!  Hier zijn we in het Ertsgebergte, een streek waar de dorpjes soms doen denken aan de Fallerhuisjes op de modelspoorbaan. We wandelen over de markt in Schneeberg en bewonderen de eerste lichtbogen.

Schneeberg

Schwarzenberg

Smederij Annaberg Buchholz

De route door het Ertsgebergte voert verder naar Schwarzenberg en Annaberg Buchholz. Daar bekijken we met nog een paar toeristen de enorme oude smederij. Aangedreven door waterkracht kunnen via een even eenvoudig als ingenieus balkenstelsel enorme hamers gloeiend staal bekloppen en in de juist vorm smeden. Het moet destijds een imposant gezicht en vooral ook gehoor zijn geweest. Bonk, bonk, bonk in een gestaag ritme.

Houtsnijwerk

We rijden verder en zien nog meer houtsnijwerk, onder meer in Schönfield en in een enorme winkel in Wolkenstein. Ondanks het enorme assortiment kunnen we niet slagen: teveel keus of was die ene fraai uitgesneden dubbele lichtboog in de eerste winkel in Schneeberg toch de mooiste?

We hebben na terugkeer van de rondreis door Tsjechië de zoektocht naar authentieke kerstversiering in oost duitsland voortgezet.

Wat teleurgesteld rijden we door het landschap van naaldbomen en glooiende velden verder naar Freiberg, ook weer zo’n ‘best wel aardig maar niet echt imponerend’ plaatsje.

Morgen gaan we doen waarvoor we hier in de eerste plaats gekomen zijn: de grens over naar Tsjechië