Ring of Kerry

Wie Ierland zegt, noemt bijna in één adem de Ring of Kerry, oftewel de rondrit op het grote schiereiland in het Zuid-Westen van Ierland. Niet ten onrechte, vinden wij. De tocht geeft zo ongeveer een samenvatting van alles wat Ierland te bieden heeft. We zien kliffen, strandjes, baaien, eilandjes, vergezichten over zee, leuke dorpjes, bergen, golvende weiden en zelfs bos.

Dag 20 en 21         28 en 29 augustus

Tegen de klok in

We zijn gewaarschuwd voor de drukte op deze toeristische route maar zelfs dat valt mee op deze mooie, zonnige zondag aan het einde van vakantiemaand augustus. We houden ons wel aan het advies in onze Collins-wegatlas om de route tegen de klok in te rijden. De touroperators doen dit ook, zodat we letterlijk geen bus tegen komen. Ook veel Ieren houden zich aan dit advies, waardoor je op de niet brede weg weinig last hebt van de mede-bezoekers. Toch rijden we zeker niet in file achter elkaar. Wat ons betreft dus een advies om – zeker als camperaar - niet in de wind te slaan.

Gezicht op Dingle

Vanaf Killarney rijden we eerst naar Killorglin. Daarvandaan volgen we de N70 en hebben we al rijdende een prachtig gezicht op de Dinglebaai en het schiereiland Dingle, waar we een paar dagen eerder waren. Links van ons liggen de hoge bergen en zien we de schapen grazen.
Onderweg koffie drinken

We rijden door plaatsjes als Glenbeigh en Cahirsiveen en nemen kort daarna een omweg via de R365 over de Skelligroute.

Skellig-eilanden

Via de brug bij Portmagee komen we op het eiland Valentia met op de andere punt het beeldige dorpje Knightstown.

De pont God met Ons voer vroeger bij Mook over de Maas

De pont, die je daar weer terug kunt nemen naar Cahirsiveen ziet er wel heel Nederlands uit. Dat klopt; de God met Ons III (de naam staat er nog op) heeft jarenlang bij Mook over de Maas gevaren en is hier aan een tweede leven bezig. Vermeldenswaard is nog dat bij Knightstown in 1858 de eerste telegraafkabel over de Atlantische Oceaan naar New Foundland is gelegd. Toch even iets om bij stil te staan als je vak telecommunicatie is!

Kliffen van Kerry

Eenmaal weer terug op Skellig klimmen we naar de kliffen van Kerry. Deze kliffen zijn te zien vanaf het land van een familie. Deze hebben inmiddels hekken lanGs de rand geplaatst, zodat je veilig links en rechts naar rotspunten kunt wandelen, waarvandaan je dan een prachtig gezicht hebt op de kliffen. De papegaaiduikers, die hier zouden moeten zitten, zien we niet maar het uitzicht is adembenemend. Hard gaat het deze zondag allemaal niet; we nemen de tijd en doen de Ring in een echte slakkengang.

Chocolade

We hebben aan het einde van de middag nog net tijd om – na een steile helling omhoog en weer even steil naar beneden – de Skellig chocoladefabriek te bezoeken. Van 9 jaar geleden weten we nog, dat ze hier heerlijke chocolade maken. Het bedrijf is inmiddels behoorlijk vergroot maar de chocolade smaakt nog steeds prima!

Bij de beoogde camperplaats in Ballinskellig staat inmiddels helaas een bordje No overnight camping. We zijn dergelijke bordjes al op heel veel plaatsen langs de route tegen gekomen maar hier valt het toch tegen.

Medecamperaars hebben ons achteraf verteld dat die bordjes vooral bedoeld zouden zijn om de zgn. Travelers te weren. Gewone camperaars zouden om dergelijke plekken wel worden gedoogd.

We rijden langs het levendige stadje Waterville (helaas geen parkeerplaats voor ons) door naar de camping bij Calherdaniel.

Mooiste uitzicht van Ring of Kerry, kort voor Catherdaniel

Overnacht: camping Wavecrest bij Calherdaniel.  GPS N 51 45 3.75  W 10 05 28.04  Een mooie camping met prachtig zicht op zee maar wel prijzig.

Zuidkust van Kerry

Jammer genoeg ziet het weerbeeld er de volgende morgen heel anders uit. Geen zon meer, maar dichte bewolking en miezerregen. Dikke nevelslierten hangen om de bergen. De overgang tussen lucht en zee is door het dichte wolkendek niet meer te zien, waardoor er van uitzichten geen sprake meer is.

We doen nog een poging om naar het vrijwel nog intact zijnde ringfort bij Castlecove te rijden maar dat blijkt niet haalbaar. Het weggetje is te smal voor ons; links en rechts raken de struiken de camper en een tegenligger zou een groot probleem opleveren.

We houden wel een korte stop in Sneem met zijn bontgekleurde huisjes.

Keuze bij Kenmare

De Ring of Kerry eindigt voor ons bij Kenmare. Dit blijkt een gezellig plaatsje met een centraal driehoekig plein, waar enige straten op uit komen. Er zijn op toeristen gerichte winkels met truien tweed, sjaals en Guinness-producten, restaurants en pubs.

Vanuit Kenmare gaat de Wild Atlantic Way verder over het schiereiland Beare. Een prachtige tocht, misschien nog wel mooier dan de Ring of Kerry, zo hebben we gelezen. Maar gezien de laaghangende bewolking en de regen- en nevelslierten vrezen we weinig van dat moois te kunnen zien. Omdat het weerbericht beter weer voorspelt voor de Oostkant van Ierland, verlaten we met spijt in het hart de Wild Atlantic Way en richten we ons nu op de omgeving van Cork.
N.B. In 2017 was het weer niet veel beter maar hebben we toch dit laatste deel van de Wild Atlantic Way gereden. Zie bovenstaande link voor dat verslag.

Wij hebben ons met de camper op Kerry beperkt tot de officiële Ring: de N70 en de route op Skellig, de R565 en R566. Een aantal van de 'witte' weggetjes op het schiereiland moet nog mooier zijn maar we zijn niet zeker of die met de camper op een verantwoorde manier te rijden zijn.

Via de R569 en de N22 rijden we naar Cork en verder naar Cobh.

Overnacht: Five Foot Way Car Park in Cobh, Campercontact 23876GPS:
N 51.84697,  W 8.30809  Gereden deze twee dagen: ca. 300 kilometer.