Met de camper in Arnhem

Voor deze voorjaarstrip, begin april 2017 hebben we precies vijf dagen. We gaan met de camper naar Arnhem om daar het Openluchtmuseum te bezoeken. Aansluitend volgen we van Gennep tot Stevensweert de rivier de Maas.

Arnhem

Op zich kun je vanaf de camperplaats aan de Rijn prima naar het Openluchtmuseum fietsen (ca. 5 kilometer) maar wij kiezen er zondagmorgen voor om met de camper daar naar toe te rijden.

Op het parkeerterrein bij het openluchtmuseum kunnen we deze zondagmorgen de camper gemakkelijk parkeren. Parkeren 6 euro, entree voor ons met Museumkaart gratis.

Openluchtmuseum

In het Openluchtmuseum breng je met gemak een dag door. Nostalgie viert er hoogtij. Er zijn boerderijen uit verschillende delen van het land maar ook molens, bruggetjes, koopmanshuizen, arbeiderswoninkjes en diverse winkeltjes. Leuk om te zien vinden wij ook de stacaravan uit 1980 en de Van Gend en Loos loods. Indrukwekkend is zeker de Molukse barak, die een inzicht geeft hoe Molukkers in de 50'er en 60'er jaren waren gehuisvest. Pure nostalgie zijn voor ons de tram en de tramhaltes uit Rotterdam, net als het met oranje accessoires ingerichte arbeidershuisje uit 1970.

Eerder waren we in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Daar ging het vooral om de vissersplaatsen rondom de vroegere Zuiderzee; hier in Arnhem ligt het accent op het vroegere platteland maar komen ook wat 'stadse' zaken aan de orde.
Openluchtmuseum Arnhem boerderij

Van Gend en Loos

Arnhem Openluchtmuseum - interieur 1970
Interieur 1970
We hebben lang niet alles in het Openluchtmuseum kunnen zien. Zo zijn we aan bijvoorbeeld de Boeldag in Beerta niet eens toegekomen.

Het museum speelt op dat tijdgebrek in door een toegangskaartje voor de volgende dag voor half geld aan te bieden. Op dat aanbod gaan we niet in.

Overnachtingsplaatsen:

• Na sluitingstijd van het Openluchtmuseum rijden we zondagavond met de camper naar de gratis camperplaats in Gennep.  Midden in het centrum aan de Martinushof. www.campercontact.nl/ no.15455. GPS: N 51.69954, E 5.97366. Geen voorzieningen.

• Een dag eerder reden we nog op zaterdag aan het einde van de middag naar Arnhem. De camping op korte fietsafstand van het Openluchtmuseum blijkt nog niet open te zijn. We kiezen daarom voor de Camperplaats aan de Rijn. Campercontact nr. 26440  GPS  N 51.97300,  E 5.91622.
De camperplaatsen liggen direct aan de Rijn, aan de lage Nieuwe Kade, naast de trappartij die de lage en de hoge kade met elkaar verbindt. Bij hoog water zijn de camperplaatsen niet beschikbaar. Op loopafstand liggen de John Frostbrug en het Informatiecentrum Slag om Arnhem (400 m), de Rijnkade met restaurants en terrassen (600 m) en de binnenstad om te winkelen (1 km). Er zijn geen voorzieningen; daarvoor kun je terecht bij Shell tankstation Vébé van Steijn, Westervoortsedijk 71 a. De camperplaats kost 9 euro, te regelen via www.aanuit.net of de bijbehorende app. Het downloaden van die app liep bij ons moeizaam; we zijn uiteindelijk per telefoon geregistreerd.
Tip: download van te voren de app Aanuit
We staan rustig en hebben deze zaterdagavond goed zicht op de passagiersschepen, die hier hun begin- of eindpunt hebben voor Rijncruises.

Vanaf Arnhem rijden we naar Gennep in Noord-Limburg en vervolgen daarvandaan onze campertrip langs de Maas.