Museum Somme 1916 in Albert

Museum Somme 1916

Dag 10 20 september

In een lange reisdag rijden we met de camper van Chaumont sur Loire naar camping Les Puits Tournants in Sailly de Sec, niet ver van Amiens en Albert.
In Albert gaan we het Museum Somme 1916 bezoeken, een museum dat in het teken staat van de Slag om d eSomme in dat jaar.

We zijn hier gekomen door o.a. via de N20 van Orleans richting Parijs te rijden. Dit blijkt een prima weg. Doordat het heel druk is op de A86 en A3 rondom Parijs, doen we inclusief een eetstop en boodschappen doen de hele dag over deze tocht van ca. 350 kilometer.

Overnachtwww.camping-puitstournants.com Adres: 6 Rue du Marais 80800 SAILLY-LE-SEC.  Dit blijkt een beetje rommelige camping. We betaalden de twee nachten op deze camping met twee campingcheques.

Dag 11 21 september

Vandaag markeren we onze plek op de camping Les Puits Tournants in Sailly de Sec,en rijden met de camper naar Corby, waar op vrijdag een warenmarkt is. We drinken er koffie en halen iets lekkers.

Albert - Museum Somme 1916

Daarna rijden we naar Albert, alwaar we het museum Somme 1916 bezoeken. Het museum toont het leven van de soldaten (zowel van de Duitsers als van de geallieerden) in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog . In het bijzonder gaat het om de slag om de Somme, die in deze buurt plaats vond.

Adres Museum: Rue Anicet Godin 80300 ALBERT Er is in Albert ook een camping: www.campercontact.com/ no 21288

Het museum is ondergebracht in Middeleeuwse gangen onder het centrum van Albert. Die gangen zijn in 1939 door de gemeente ingericht als schuilkelders en ook nog als zodanig gebruikt. De hele ondergrondse gang ligt 10 meter diep en is 230 meter lang. In nissen en vitrines wordt het leven in de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog en de slag om de Somme weer gegeven en uiteengezet. Dat gebeurt vooral met diorama’s met poppen in originele kledij en voorwerpen uit die periode maar ook met documenten, foto’s en persoonlijke bezittingen van zowel de Franse, Engelse als Duitse soldaten die er vochten. Het getoonde is zowel gruwelijk als interessant.

Mede doordat het museum ondergronds is, zijn de verschrikkingen en de angst van die jaren bijna letterlijk tastbaar en voel je in de schaars verlichte gang de zinloosheid van oorlog. Als we na het bezoek aan een heel andere kant van Albert weer bovengronds komen , zijn we er stil van. Het museum wordt onder andere veel door Engelse schoolklassen bezocht.

Eenmaal weer boven blijkt Albert zelf een aardig stadje, dat zeker een bezoek waard is. Trots van het stadje is de Basilique Notre Dame de Brebieres, die tot de mooiste kerken in het land hoort. Na het museumbezoek rijden we terug naar de camping.

Dag 12 22 september

Van Sailly-le-Sec rijden we dwars door het Franse land van de slag om de Somme naar Gent. In dit gebied is nog veel te zien met betrekking tot de oorlog 1914-1918. Tegelijkertijd is het moeilijk voor te stellen dat op en onder deze vredige omgeving met zijn glooiende akkers en velden destijds zo’n bloedige slag heeft gewoed.

Onderweg doen we nog boodschappen bij de enorme supermarkt Auchan aan de oostkant van Arras. We moeten wel zoeken naar een plekje om te parkeren, want het enorme parkeerterrein bij de supermarkt heeft een hoogtebeperking.
Overigens is het centrum van Arras ook de moeite waard. Wij stopten er in 2016, op weg naar Spanje.

In Gent overnachten we op camping Blaarmeersen. We zijn hier eerder geweest en weten dat je vanaf de camping gemakkelijk met de bus naar de stad kunt. Op zaterdagmiddag- en avond is het altijd gezellig in Gent. We lopen er rond en eten gezellig tussen de andere toeristen in een van de restaurant aan de kade.

Dag 13 23 september

Na het ontbijt vertrekken we uit Gent, waarna we net na de middag weer thuis zijn.