Met de camper langs de Costa Blanca

Costa Blanca

Na Valencia wacht de Costa Blanca. Wij zijn hier nooit eerder geweest maar heel veel Nederlanders vieren hier aan de kust graag vakantie of overwinteren er. Wij zakken in drie dagen met de camper in een soort hink-stapsprong af. Dat wil zeggen: we rijden een halve dag en zoeken dan een camping, niet te ver van zee en lopen rond in het plaatsje waar we dan zijn.

Camperreis Spanje    Dag 14, 15, 16, 17

Kustweg 332 - Javea

Eigenlijk hadden we ten zuiden van Valencia door het natuurpark ‘l Arbufera willen rijden maar we volgen de verkeerde borden en worden naar de grote weg geleid. (Ons navigatiesysteem blijkt sowieso een enorme voorkeur voor autowegen te hebben, ook al tikken we voor onderweg kleinere plaatsen in).
Hoe dan ook, uiteindelijk volgen we zo veel mogelijk de kustweg 332. Via Denia komen we terecht in Javea, op camping El Naranjal (ACSI-kaart).. Van de camping wandelen we in een klein kwartiertje naar het strand en de boulevard met restaurantjes en winkeltjes. Je hebt hier een mooi zicht op de rots, die de baai beschermt. Omdat het weliswaar droog is maar wel bewolkt, hebben we het fototoestel in de camper laten liggen. Jammer, want het uitzicht is hier prachtig.
Overnacht: Camping El Naranja   (ACSI-kaart) in Javea.    GPS:
38°46'14"N 0°10'55"EMooi toiletgebouw, vlakke plaatsen, geen gratis Wifi, contant afrekenen.
Gereden: 13 3 kilometer

Kustweg 332 - San Pola

De volgende dag rijden we verder met de camper via Moirera (lijkt een mooier stadje met bovendien een leuke makt), Calpe (met veel lelijke hoogbouw) en Altea en daarna met een grote boog om de klontering van hoogbouw in Benidorm en Alicante heen.

Achteraf bezien hadden we bij Altea ook kunnen kiezen voor een 50 kilometer lange omweg het binnenland in, naar Guadalest en vervolgens naar Penaguilla, Sella en Finestrat om voorbij Benidorm weer op de 332 te komen. .
We zoeken weer de 332 op en rijden door naar Santa Pola, waar we een plekje vinden op de grote camping Bahia, vol langkampeerders.
Hier hebben we een half uur nodig om naar strand, jachthaven en boulevard te wandelen. Imponerend vinden we het langs deze costa allemaal niet maar het weer wordt iedere dag beter en we kunnen aan de boulevard en later bij de camper lekker in de zon zitten. Kortom, de Costa Blanca is niet helemaal ons ding, hoewel de zon veel goed maakt.

Vissers bezig in de haven van San Pola

Overnacht: Camping Bahia in Santa Pola (ACSI-kaart).
GPS: 38°12'2"N 0°34'13"WGrote camping met veel overwinteraars. Gratis wifi bij de bar/receptie. Voor een nacht contact afrekenen.
Gereden 114 kilometer

Palmen in Elche

Het landschap langs de kustweg vinden we overwegend rommelig en vaak kalig. Waar we in het Noorden vele kleuren groen in het landschap zagen, overheerst hier een door zon en wind uitgebleekt en vaak stoffig grijs/groen.
Dat wordt beduidend anders als we de volgende dag van Santa Pola naar het nabij gelegen Elche rijden. Hier worden al eeuwen palmen gekweekt. Waarschijnlijk zijn de Feniciërs daar al mee begonnen. De palmbomen groeien in verschillende plantages, rondom en ook in de stad. We bezoeken de Huerta del Cura, een tuin vol palmbomen maar ook cactussen en vetplanten. Verder ontwaren we in de aanplant Chinese rozen en een haagje van Christusdoorn, planten die wij als ouderwetse kamerplanten kennen en hier gewoon buiten gedijen. Blikvanger in de tuin is de ietwat bizarre Palmera Imperial, een palm die begint met een stam en dan verder gaat in wel zeven stammen. Het enorme gevaarte wordt aan alle kanten gesteund om de ‘kinderen’ voor omvallen te behoeden.
Palmentuin in Elche

: Vanuit één stam groeien zeven palmen. Het gevaarte wordt Palmera Imperial genoemd ter ere van keizerin  Sissi, die de tuin ooit bezocht.

Bolnuevo/Mazarron

Na een uurtje rond kijken in de palmentuin in Elche rijden we met de camper verder via de 340 richting Murcia. Die stad ronden we onderlangs met een grote boog. (A30, richting Cartagena). Vanaf afslag 155 volgen we de 601 binnendoor.
Het is een aardige weg die deels langs citrusplantages gaat en deels zicht geeft op rotsige, nauwelijks begroeide bergen.

Landschap onderweg
In de middag zetten we de camper op de handrem op Campng Playa de Mazarron in Bolnuevo, en stuk onder Cartegena en dus al flink zuidelijk, We hebben een leuke plek vlak aan zee en blijven hier op deze mooie Pinksterzondag een dagje staan om in de zon te lezen en te niksen.
Op de camping in Bolnuevo, uitzicht op zee

Strand en boulevard in Bolnuevo
Ook wandelen we vanaf de camping langs het strand over een wandelpad naar het dorpje. Heel verrassend komen we vlakbij het dorpje een merkwaardig gevormde rotsformatie tegen. De zandsteen is hier door wind en water uitgeslepen tot een soort paddestoelvormige sculptuur.
Door wind en water uitgesleten zandsteenformaties
Strand en dorpje vormen duidelijk ook een favoriet uitstapje voor Spanjaarden uit de omgeving. Net iets meer verzorgd en net iets beter gekleed – gestreken overhemd, mooie polo, lange rok – bevolken zij, soms met hun kinderen, heel relaxed de terrasjes of slenteren ze over het strand.

Geef ze eens ongelijk: de lucht is strakblauw, de zee net een paar tinten donkerder azuurblauw, de palmen wuiven zachtjes in de wind en de zon schijnt. Het leven is goed. We beginnen de overwinteraars in deze streken een beetje te begrijpen!.

Overnacht: Camping Playa de Mazarron in Bolnuevo (ACSI-kaart). Enorme camping met veel bloemen en goede toiletgebouwen. De camping ligt aan zee en aan de andere kant loop je het plaatsje in. Geen gratis wifi.
Gereden 158 kilometer . .

Morgen gaan we richting Andalusië.