(richting) Toscaanse kust

17/19 juni              Dag 35 t/m 37

We moeten aan de terugtocht gaan denken en rijden vanaf Pompeii met auto en caravan (of met de camper, dat kan ook natuurlijk) over de A3 richting Rome. Na alle nauwe straatjes zijn de drie banen op de autostrada (per rijrichting) een verademing. Zelfs de rondweg rond Rome, die we met de klok mee, richting kust nemen, valt heel erg mee. Doorrijdend op de middelste baan, richting Civitavecchia, nemen we die horde in een goed half uur.

Een klein stukje boven Civitavecchia houden we het voor gezien en komen terecht op camping Tuscia Tirrenica in Tarquinia Lido. Een camping aan zee lokt ons. We staan hier prima onder de pijnbomen, dat zeker.

De camping zelf is een enorm groot complex met de bekende oude caravans op vaste staanplaatsen, compleet met zeilen erover en kotjes erbij. Ons stuk is voor passanten en dat loopt op vrijdagmiddag en –avond en zaterdagmorgen vol met vooral Italiaanse campers. Iedereen staat kris/kras en dicht op elkaar tussen de bomen. Met de veelheid aan meegebrachte tafeltjes, stoeltjes, waslijntjes, fietsjes, kinderwagens en kindertjes, lijkt het geheel nu op een soort Palestijns vluchtelingenkamp. Het sanitair is oud en matig, maar het water is warm.

Tuscia

Tuscia blijkt een hoofdstad voor de Etruskische beschaving te zijn geweest. We zijn echter wel een beetje cultuurmoe en laten het museum met vondsten en de tombes voor wat ze zijn. Het stadje zelf is een leuk ommuurd geheel met enkele oude straten, waar het gezellig rondlopen is. We zien hoe het stadje zich opmaakt (a.u.b. vlaggen en banieren ophangen aan balkons) voor een processie op zaterdagavond.

Parkeerverboden worden ingesteld en grote bloembakken van straat gehaald en in een zijstraat opgeslagen. De oude mannen van Tuscia kijken vanaf hun bankjes toe. Op zaterdag missen we de processie echter. We hebben geen zin meer om er om 19.00 uur speciaal naar toe te rijden.

Porto Ercole

Wel rijden we deze dag naar Porto Ercole. We willen wel eens zien waar Juul en Benno hun vakanties doorbrachten. Het blijkt een leuk haventje op een eilandje, dat met een dam met de kust is verbonden. Maar dat het een plaats is voor de ‘rijken en de superrijken’, zoals ons gidsje aangeeft, dat zien we er niet aan af.

Zondag hebben we na een langzame start genoeg van het Italiaanse gewoel om ons heen op de camping. We breken op en rijden via de superstrada Aurelia langs de Toscaanse kust naar het noorden. Het is een goede weg door een prettig landschap met rechts van ons glooiende heuvels met bomen, grasland en olijfgaarden en links van ons zo nu en dan de zee.

Aan het einde van de middag vinden we een stekje op ACSI-camping River in Ameglia, iets ten zuiden van La Spezia. Het is een verzorgde camping met een zwembad en Engels sprekende receptie, die heel wat Nederlanders trekt.
Als je met de camper bent en vanaf La Spezia Cinque Terra per boot wil bezoeken, is de camperplaats bij La Spezia wellicht een handiger optie.Zie Campercontact 4515. Via delle Casermette, 19100 La Spezia, GPS: N 44.10420,  E 9.85908. De camperplaats ligt bij de haven. Er gaat een bus naar het centrum.