Rondje IJsselmeer met de camper

Het is augustus 2015 en we hebben een week om er met de camper op uit te trekken. We kiezen voor een rondje IJsselmeer per camper. Hollandser kan het bijna niet: water, mooie luchten, historische plaatsjes, groene weiden, kaas en vis.  Er blijkt dan ook heel wat te zien en te beleven langs de oevers van de voormalige Zuiderzee. Tot een echt ‘rondje’ komt het daarom niet. Wel bekijken, voelen en beleven we de route langs het water van Medemblik tot Monnickendam.

In juli 2016 zijn we we verder gegaan met ons rondje IJsselmeer per camper. Het stukje tussen Durgerdam en Muiden hebben we over geslagen, maar vanaf het Muiderslot hebben we - tegen de klok in de oevers van de toenmalige Zuiderzee gevolgd tijdens ons Rondje IJsselmeer van Muiden tot Makkum

De Drommedaris

Enkhuizen

Dag 1, 2, 3

We starten onze campertocht langs het IJsselmeer in Enkhuizen.

De camperplaats Campercontact.no.11858  op de Gependam is dicht vanwege de kermis. We wijken uit naar Camping De Vest  www.campingdevest.nl   Noorderweg 31, 1601 PC Enkhuizen. We vinden het een goede keus. De camping ligt net binnen een vestingswal en op ca. 1000 meter van het gezellige centrum van Enkhuizen, een afstand die gemakkelijk is te fietsen of te lopen. Er is een soort prefab douche- en toileteenheid, eenvoudig maar schoon. De camping hoort bij een project, dat werk geeft aan mensen met een lichte verstandelijke beperking. Twee maal daags is er een begeleider, die inschrijft en de betalingen in ontvangst neemt.  We blijven er vier nachten staan.

Er blijkt in deze tijd van het jaar veel te doen in Enkhuizen.  Er zijn binnen de vestingswallen maar liefst 366 rijksmonumenten, waarvan de stadspoort Drommedaris natuurlijk de beroemdste is. Al  rondwandelend komen we onder meer nog langs het Stadhuis, het monumentale stationsgebouw, de Westerkerk met zijn markante toren en het Weeshuis daar vlakbij.

Snouck van Loosenpark

Geïmponeerd zijn we door het Snouck van Loosenpark, niet ver van het station. Deze oase van groen, met 51 ruime huizen met allerlei fraaie details is één van de eerste sociale woningbouwprojecten van Nederland,  in 1887 betaald uit de nalatenschap van de kinderloze mevrouw Margaretha Snouck van Loosen.  Je zal er maar mogen wonen!  Volgens het testament waren de huizen bestemd voor mensen die het niet konden betalen maar het wel verdienden om daar te wonen.

We slenteren verder over een marktje op De Dijk, de straat met talloze restaurantjes, langs de Oude Haven. We drinken er koffie op een van de terrassen met uitzicht op de Drommedaris. Later wandelen we het kleine museumpje binnen over de Enkhuizer Almanak.  Al enige honderden jaren verschijnt jaarlijks dit boekje met o.a. de waterstanden en de weersvoorspellingen voor een heel jaar. Al decennia blijkt de uitgave te danken aan de inspanningen van welgeteld één persoon.

Museumkaart

We hebben deze week heel veel aan onze Museumkaart www.museumkaart.nl (55 euro per jaar). Het kaartje geeft ons gratis toegang tot het Zuiderzeemuseum (15 euro)  en ook tot het rondje met de boot van Enkhuizen naar Medemblik en aansluitend met de stoomtram van Medemblik naar Hoorn (21 euro).  Later gebruiken we de kaart ook nog bij diverse kleinere musea.

Met de museumkaart  gaan we twee middagen naar het Buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum.

Demonstratie netten breien

In het Buitenmuseum vind je het leven rond de toenmalige Zuiderzee terug. Er zijn vissershuisjes en er is een ‘stads’  gedeelte.  Oude ambachten komen aan bod, net als het vissersleven van vroeger. Een aantal huisjes en winkeltjes is toegankelijk en vrijwilligers in historische kledij vertellen met liefde en enthousiasme over het leven van vroeger.  We zien er interieurstukken van onze grootouders terug en we leren er nog maar eens dat de visserij tot de afsluiting van de Zuiderzee de belangrijkste bron van inkomsten was. Daarnaast zorgde de scheepvaart voor werk in scheepsbouw en transport. Alle huisjes zijn origineel en vanuit plaatsen rondom de toenmalige Zuiderzee naar dit buitenmuseum gebracht.  We vonden het leuk en interessant.

Dag 3

Ook spenderen we een dag aan de tocht per boot naar Medemblik en de rit met de stoomtram naar Hoorn.  www.stoomtram.nl
Ook dit uitje is voor ons gratis met onze Museumkaart. De reis begint met een tocht (vijf kwartier) met de boot van Enkhuizen naar Medemblik. Deze vaartocht gebeurt met de ms Friesland, die jarenlang dienst heeft gedaan als veerboot tussen Harlingen en de Waddeneilanden.
Zicht op Enkhuizen vanaf het water

Varen over het IJsselmeer van Enkhuizen naar Medemblik

De uit 1955 stammende Friesland
In Medemblik kom je aan vlak bij het stationnetje van de stoomtram. Reizigers konden vroeger zo snel overstappen van tram naar boot en vice versa.

Station van de stoomtram in Medemblik

We nemen ruim de tijd om de hoofdstraat van Medemblik op en neer te wandelen, een broodje paling te eten en bij de havens te kijken.
Op nog geen minuut lopen van het station is in een oude bakkerij het Bakkerijmuseum gevestigd.
Koekejes bakken in het Bakkerijmuseum Medemblik

Bakkerijmuseum Medemblik

Bonbons maken in het Bakkerijmuseum Medemblik

We zien er hoe er koekjes worden gebakken en bonbons worden gemaakt. Er is een enorme verzameling speculaasplanken en bakvormen. Kortom, in  wat ze zelf noemen ‘het lekkerste museum van Nederland’ breng je zo een paar uur zoet. Zoveel, dat we geen tijd meer hebben voor kasteel Radboud, hét zicht op Medemblik, vanaf het water. De tram wacht nu eenmaal niet.

Met de stoomtram boemelen we vervolgens van Medemblik naar Hoorn. Hard gaat het allemaal niet  In het tempo van de 19e eeuw rijden we in  anderhalf uur van dorp naar dorp door het groene Noord-Hollandse landschap.  Ach, het blijft leuk, zo’n nostalgisch  ritje met een fluitende locomotief. Wel zijn we blij met een stop op een tussenliggend stationnetje. Kinderen mogen daar helpen kisten vanuit een goederenwagon te sjouwen en wij kunnen er kaarten posten in het postrijtuig en wat drinken.

Boemelen in de stoomstram van Medemblik naar Hoorn

Aan het eind van de middag zijn we in Hoorn. Daarvandaan brengt een gewone NS-trein ons weer terug naar Enkhuizen.
Overigens kun je deze tocht ook beginnen in Hoorn

Er is nog veel te doen in Enkhuizen en graag waren we zeilend  met de Willem Barentz overgestoken naar Urk maar daar was het weer te heiig voor. Bovendien willen we verder met onze tocht langs het IJsselmeer. We brengen nog een uurtje door in het Flessenscheepjesmuseum (gratis met Museumkaart),vlakbij de Drommedaris Het museum herbergt een enorme collectie flessenscheepjes in alle soorten en maten en uit alle delen van de wereld. Op een film wordt uitgelegd hoe de bouwers niet alleen met eindeloos geduld hun bootjes bouwden maar ook wordt onthuld hoe ze ze dan door de hals van de fles kregen!  Zie www.flessenscheepjesmuseum.nl.