Lucca en Pisa

Dag 1 t/m 4          14 t/m 17 mei 2011

Tussenstation Toscane

Na twee dagen flink doorrijden met auto en caravan (of met de camper) zitten we 1350 kilometer van huis in Toscane. We overnachten op camping Agriturismo Laga le Tamerici, (ASCI Card camping) tussen Pisa en Livorno.

De route voerde ons via Antwerpen, Brussel, Namen, Luxemburg, Metz, Strassbourg naar de overkant van de Rijn.
In Duitsland vonden we onze eerste camping ruim 700 kilometer van huis in Lörrach (Drei Länder camping).
De volgende dag hebben we Basel rechts laten liggen en kwamen Zwitserland binnen via Rheinfelden. Verder via Luzern, Gotthard, Milaan en dan richting Bologna. Bij Parma ri La Spezia en ri Pisa, Livorno. De camping was wat lastig te vinden en de weg erheen vanaf de ss1 ronduit slecht. Het schijnt dat de aan de weg liggende boeren het er niet over eens kunnen worden wie wat zou moeten betalen aan verbetering van de weg!
De camping is een prima uitvalsbasis voor bezoekjes aan Lucca en Pisa.

Lucca

Lucca  is een mooie, sfeervolle, geheel ommuurde stad. Het is er – in ieder geval in deze tijd van het jaar – niet overdreven druk met toeristen. We lopen er rond en laten de sfeer over ons heen komen.
Terug in Livorna besteden we de rest van de middag om de juiste haven met bootterminal te vinden voor de boot naar Palermo, de volgende dag.
Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, want in tegen stelling tot wat we gewend zijn van boten naar Engeland,nemen de Italianen niet de moeite om de ferries duidelijk aan te geven. Na verschillende keren vragen, hebben we het gevonden: richting Varco Galvani. Na op de Tom-Tom als bestemming Palermo te hebben ingetikt (kortste route met veerboot) kwamen we zonder mankeren op het juiste haventerrein aan de Via Luigi Galvani

Pisa

De volgende dag hebben we plezier van dit voorwerk. We hoeven pas rond 8 uur ’s avonds bij de boot te zijn en hebben dus de hele dag de tijd om naar Pisa te gaan. Hier is het veel drukker dan in Lucca.
We parkeren in het zuiden van de stad en lopen door een gezellige winkelstraat naar de burg over de Arno. We pikken nog de markt mee, nog een winkelstraat en staan dan weer op het plein met de bekende scheve toren, de dom en de doopkapel. Alles schittert blinkend wit in de zon. Hier aan toeristen geen gebrek, die zich met velen tegelijk amuseren om de bekende foto te nemen, waarbij zij de toren voor verder vallen behoeden.

Boot naar Palermo

Na een vroege avondmaaltijd rijden we in drie kwartier van de camping naar het nu voor ons bekende haventerrein voor de boot naar Palermo. Na het nodige wachten, zijn we rond half tien aan boord, samen met nog twee caravans, zeven campers en pakweg twintig personenauto’s. Plaats zat dus, al gaan er natuurlijk ook vrachtauto’s naar de overkant. Om 11.00 uur varen we!