Kloosters en binnenland Servië

Dag 10   31 mei

Ovcar Banja kloof en Zica klooster

Vandaag hebben we ons het reizen per camper in Servië weer wat meer eigen gemaakt.

TomTom kent na wat updaten naast de wegen nu ook de plaatsen. En dat helpt goed om onze weg  uit te stippelen. De route voert na Uzice en Pozega door de Ovcar Banja kloof. Het heet kloof maar wij vinden het meer een dal, waar de rivier Detinja doorheen voert.

Omdat we geld wilden pinnen zijn we eerst door gereden naar Cacak. Daarna leek het aantrekkelijk om dezelfde route door de kloof terug te rijden naar de camping Ovcar Banja aldaar. Dat bleek een vergeefse tocht: de camping was dicht en zag er ook wel erg primitief uit.

Zica Klooster

Na voor de derde keer dezelfde weg te hebben gezien, zijn we via Kraljevo door gereden naar het Zica-klooster, zo’n 5 kilometer ten zuiden van Kraljevo.
Dat rode klooster blijkt veel kleiner dan we dachten. Het ligt er prachtig bij, in een klein park,  maar met een goed half uur hebben we het wel bekeken. Het klooster is rond 1200 gebouwd en fungeerde als kroningskerk van de koningen van Servië in de 13e eeuw. De oudste fresco’s dateren uit 1212. Helaas zijn er in de loop der jaren nog al wat vernielingen geweest, waardoor er van de originele fresco’s nog slechts delen te zien zijn. Voor de Serven zelf is het klooster duidelijk een heilige plaats. We zien veel jonge mensen eerbiedig de iconen groeten of kussen.

Fotograferen mag niet; deze afbeelding komt van iternet

Interieur kerk Zica klooster

Zica klooster

Van ons oorspronkelijke plan om op het parkeerterrein van het klooster te overnachten (er staat een toiletgebouw bij) hebben we afgezien; het was nog vroeg en zo gezellig is zo’n parkeerterrein niet

In plaats daarvan zijn we doorgereden naar klooster Studenica. Een prachtige tocht van zo’n anderhalf uur, waarbij de weg wordt geflankeerd door groen beboste bergen.
Na met z’n tweeën voor 13 euro te hebben gegeten mogen we gratis overnachten bij het restaurant, vlakbij dit klooster.

Gereden: 230 kilometer
Overnacht: Parkeerplaats van restaurant bij klooster Studenica
Weer: blauwe lucht en zonnig

Dag 11    1 juni

Studenica klooster en binnenland

Het Servisch-Orthodoxe geloof hoort bij de kunst en cultuur hier. Koningen stichtten kloosters, monniken maakten regels en zo hoorden kerk en staat heel lang bij elkaar. Servië heeft heel veel kloosters en in vrijwel allemaal vind je fresco’s.

Studenica klooster

Niet dat wij al die kloosters hebben bezocht maar de mooiste en belangrijkste, Studenica, wilden we zeker niet over slaan. Het is wel duidelijk dat die koningen en monniken voor hun kloosters prachtige plekken uit zochten en dit klooster  is daar geen uitzondering op. Het ommuurde complex ligt in een schitterende omgeving, tussen beboste bergen.
De fresco’s in de kerken hebben prachtige kleuren, waarbij rood, blauw en goud de boventoon voeren. Helaas zijn ook in Studenica de fresco’s erg beschadigd. Veel ervan zitten hier vol putjes, omdat men er in vroeger tijden een extra laag overheen wilde stuken. Om die te laten hechten, maakte men in de onderlaag maar putjes . . . .
Ondanks deze beschadigingen maakt de kerk met zijn serene rust indruk. Fotograferen mag niet maar stiekem maken we toch een paar haastige foto’s.

Het witte Studenica-klooster blinkt in de zon

Studenica

Fresco's in de kerk in Studenica

Fresco van een serene gekruisigde Christus

Sandra van Stralend Schrijven bezocht ook diverse kloosters n Servië. Zij schreef er de post 'kloosters-in-servie/' over.

Binnenland

Na dit kloosterbezoek in de ochtendrust rijden we via dezelfde weg als gisteren door het dal van de Ivar weer terug naar Kraljevo. Onderweg hebben we nog een mooi gezicht op de burcht Maglic.

Langs de rivier Ivar

Langs de Ivar

Gezicht op fort Maglic

Onze tocht voert verder door het binnenland van Servië naar het Zuid-Oosten.
We rijden over de 5 naar Trstenik. We hebben na Kraljevic de 102 op het oog maar TomTom laat on afslaan bij  Bela Voda en leidt ons via allerlei ‘witte weggetjes’ naar Blace.

Die route voert ons door brede vruchtbare valleien met veel tuinbouw, fruitteelt en ook wat wijnbouw.

Uiteindelijk een betere route dan de beoogde 102, want die bleek het laatste stuk wel erg hobbelig. Na verder gehotse-knotst te zijn naar Prokuplje en langs de M1, houden we het voor het laatste stuk voor gezien.  We rijden over de Autoput 1 tot motel Predejane, waar we een plaatsje voor de nacht vinden.

Meer weten over kloosters in Servië? Sandra van Stralend Schrijven schreef er een blogpost over.

Gereden: 256 kilometer
Overnacht: Bij Motel Predejane aan M1  campercontact nr 19683
Weer: Blauwe lucht, zonnig, 27 graden. Bui aan het einde van de middag.