Met de camper naar Fes

Dag 15, 16, 17, 18

In Fes, de oudste stad van Marokko, zijn de kleuren en geuren weer overweldigend..  De toeristen – en dat zijn wij ook – komen vooral voor de oude medina, met zijn poorten, moskeeën, koranscholen, souks en leerlooierijen. We bereiken Fes vanaf Marrakech na een tweedaagse rit met de camper door de bergen van de Midden-Atlas.

Nog vol indrukken van Marrakech rijden we van die koningsstad via de N8 zo'n 150 kilometer naar het noordoosten, naar Ouzoud, een Marokkaans dorp in de Midden-Atlas, . Het eerste deel is landschappelijk gezien geen spectaculaire tocht, al is e , zoals overal in Marokko, langs de weg altijd van alles te zien. We blijven ons verbazen over de hoog opgetaste wagens. In deze streek blijken die volgeladen met een soort wilgentakken en sjouwt het paard voor de wagen die vracht voort.
paard en wagen

brommer met laadbak

ezeltjes

ezeltje
autootje met veel laadruimte
We denken inmiddels de status van bewoners enigszins af te kunnen  lezen aan hun vervoermiddel. Naast (vaak oude) auto’s maken van de weg ook ezeltjes gebruik, net als de al genoemde paard-en-wagen. Iets rijkere Marokkanen (althans zo schatten wij dat in) bezitten een brommer met aangebouwd karretje en gebruiken dat voertuigje als een soort mini-vrachtauto om hun waren in te vervoerenmaar hetzelfde voertigje kun je ook gebruiken om je familie in te vervoeren. Brommers zijn ook populair om je op te verplaatsen en Marokkanen zien er ook geen probleem in om daar desnoods met drie personen op te zitten. Tussen twee volwassenen past immers best nog een kind op zo’n voertuig. Voor armere mensen is er ook nog de – vaak oude en beetje gammele – fiets. En als je geen van deze voertuigen hebt, kun je ook gewoon lopen, al is het langs een doorgaande weg.

Het laatste deel van de route, langs de R304 is prachtig, met uitzicht op groene bergen.

Ouzoud

Dé attractie van Ouzoud vormen de Cascades, de watervallen. Voor Marokkaanse begrippen is de hoeveelheid water, die hier naar beneden stort natuurlijk bijzonder maar in Europa hebben wij elders wel mooiere/meer spectaculaire watervallen gezien. We wandelen er vanaf de onder Nederlands beheer staande Camping Zebra gemakkelijk naar toe en bekijken de watervallen vanaf de bovenzijde en de onderkant. Aan de onderzijde van de watervallen vormen ook brutale aapjes (letterlijk), net als in Gibraltar, nog een speciale attractie.
watervallen van Ouzoud

Midden Atlas

De volgende dag maken we een lange en mooie rit door de Midden Atlas. We slingeren via een aantrekkelijke route met groene bergen en diepe dalen weer naar de N8, de hoofdroute tussen Marrakech en Fes. Hier blijven we na een vlak traject weer groene bergen zien, totdat we via de R503 dwars door de midden-Atlas naar de N13 rijden. Op deze hoogte is het groen verdwenen en zien we vooral geelbruine velden en hellingen en komen we zelfs nog sneeuw tegen.

sneeuw in de Midden Atlas

De bedoeling van Hans en Nancy was om bij een bergmeer te overnachten. Dat terrein is door de sneeuw- en regenval van de afgelopen periode echter voor onze campers niet begaanbaar. We rijden daarom door naar een camping bij Azrou. Daarvandaan is het maar zo’n 80 kilometer rijden met de camper naar Fes.

Fes

De stad Fes was in 809 de hoofdstad van het land en die status had deze koningsstad in later eeuwen nog enige malen.Het maakte van Fes niet alleen belangrijke handelsstad maar stimuleerde ook de bouw van talrijke moskeeën, paleizen en koranscholen.

Anderhalve dag brengen we in deze stad door. Net als in Marrakech komen we ogen te kort om in de wir-war van straatjes in de medina alles te zien. We slaan de diensten van welwillende jongens die zich aanbieden als gids af en dwalen op eigen houtje door de souks. Uitgangspunt daarbij is de Bab Bou-Jeloud, een van de toegangspoorten tot de medina. Deze monumentale poort is aan de buitenzijde blauw betegeld, de kleur van Fes en aan de binnenzijde groen, de kleur van de islam.

De medina van Fes, die in zijn geheel ommuurd is, behoort tot een van de grootste medina’s ter wereld. Veel inwoners van Fes verdienen hun geld met het maken van ambachtelijke artikelen.

Onder de onopvallende leiding van Hans en Nancy bekijken we de Medersa Bou Inania, een rijk gedecoreerde koranschool uit de 14e eeuw.

Leerlooierswijk

De tocht gaat langs de winkeltjes van ambachtslieden, die hun waren trachten te verkopen, uiteindelijk naar de leerlooierswijk. Hier verdienen families hun brood met het schoonmaken, looien, bewerken en kleuren van de huiden van schapen, geiten, kamelen en runderen. Vanaf een terras zien we hier hoe de mannen bij en in de kuipen staan om de lappen leer te wassen en te kleuren. Op de omringende balkons hangen de lappen leer in de zon te drogen. Dat snelle droogproces komt echter volgens Hans de kwaliteit van het leer niet ten goede. Van het zo gedroogde en gekleurde leer worden uiteindelijk tassen, riemen, jassen, slippers en poefs gemaakt. De in onze jeugd zeer begeerlijke kleurrijke tassen en portefeuilles van Marokkaans leer zien we hier nog (of weer) in de winkeltjes liggen.
We lopen in het kielzog van Hans beneden langs de bakken, waar de mannen met hun ongezonde werk bezig zijn en bekijken het proces van boven vanaf een groot terras.

Joodse wijk

Op eigen houtje zwerven we de volgende dag door de Joodse wijk en vergapen ons aan de kleurrijke en uitbundig versierde feestjurken. We wringen ons door de steegjes van de plaatselijke groente- en fruitmarkt en volgen de bordjes naar de ‘poorten van het koninklijk paleis’.

Daags aardewerk in de Joodse wijk

Paleis en tuinen

Die brengen ons bij de rijk gedecoreerde bronzen toegangsdeuren van het verder gesloten paleis Dar el Makhzan. We wandelen door de fraaie Jardins de Boujeloud en zwerven opnieuw door de straatjes van de verschillende souks.

Poort van het koninklijk paleis

detail van een van de poorten

tuin Jardin de Boujeloud
Onze National Geographic Reisgids noemt nog veel meer bezienswaardigheden in deze op de UNESCO Werelderfgoed staande medina maar die blijken zonder goede plattegrond niet eenvoudig te vinden. We laten ons dan ook verder meevoeren op de stroom van indrukken, die we al wandelend op doen.

fontein in de medina

Aan het einde van de middag hebben we een staande borrel op de camping bij de camper van Marna en André ter gelegenheid van Marna's verjaardag. We willen weliswaar geen groepsreis zijn maar zo'n incidentele samenkomst vinden we met z'n allen toch gezellig.

Tip: Om enigszins de weg te vinden in de wir-war van straten, steegjes en pleinen, heeft de VVV van Fez (Place Mohammed V) een aantal wandelingen uitgezet, die allemaal een verschillende kleur hebben. Elke route heeft zijn eigen wegwijzers. Oranje voor 'Muren en bolwerken', paars voor 'Fes-el-Jedid' en deels de Joodse wijk, turquoise voor de 'andalusische wijk', groen voor 'Paleizen en Andalusische tuin', blauw voor 'Monumenten en soeks' en rood voor 'Ambachtelijk gemaakte producten'. Wij hebben zelf de kaart(en) niet gehaald bij de VVV maar het lijkt de moeite waard om dat wel te doen. We hebben wel deels de paarse route gevolgd. Zie voor wandelingen ook stadswandelingen van zeeenvanreisideeen.

Dag 15 Gereden: 160 kilometer Overnacht: Camping Zebra in Ouzoud (campercontact)
Dag 16 Gereden: 385 kilometer Overnacht: Camping Emeritas Euro Camping in Azrou (campercontact)
Dag 17 en 18 Gereden: 80 kilometer Parkeren: Dit kan in Fes o.a. op het grote parkeerterrein bij Bab Bou-Jeloud (campercontact).Overnachten hier en op andere parkeerterreinen in de stad mag echter niet. We zijn na bezoek aan de medina daarom uitgeweken naar camping Diamant Vert. Vanaf deze camping is het met de camper 15 tot 20 minuten rijden naar dit parkeerterrein. Via de camping een taxi bestellen is ook mogelijk. Overnacht: Camping Diamant Vert, in buitenwijk Fes. (Campercontact)