Edam, Volendam, Marken, Monnickendam

We gaan verder met ons rondje langs het IJsselmeer per camper.

Komend van Hoorn liggen er vlak voor Edam kort na elkaar drie kleine boerencampings aan de voet van de IJsselmeerdijk.  :  www.campingkleineweel.nl/, SVR-camping
www.zeevangshoeve.nl,  en VEKABO-camping  www.campingdedijk.nl. In Edam is wel een parkeerplaats voor campers bij de jachthaven maar daar mag je niet overnachten.
Wij vinden nog een plekje op de eerste van de drie kleine campings en blijven hier twee nachten staan.

Dag 5, 6

Volendam en Marken

Vanaf de camping fietsen we via Edam ca. 5 kilometer naar Volendam. Het kan toch niet zo zijn dat busladingen toeristen naar dit IJsselmeerdorp komen om over de dijk te lopen en dat wij dat als Hollanders nog nooit gedaan zouden hebben. We laten de drukte over ons komen en wandelen met de stroom mee langs de restaurants, de viswinkels, de souvenirshops  en de fotografen.
De Dijk in Volendam

Volendam

Volendam vissersboot

Volendam, de Dijk

Volendam gevelbord met vissersman- en vrouw

Volendam hotel Spaander
Hotel Spaander in Volendam

Het is druk maar ook gemoedelijk en best wel gezellig. En de huizen op die beroemde dijk staan natuurlijk prachtig, met hun gezicht naar het water. Een minpuntje: we hadden gehoopt hier in dit palingdorp nog eens ouderwets gestoofde paling te kunnen eten maar dat bleek men helaas nergens te serveren.

Vanuit Volendam varen we mee met de boot naar Marken. Hoewel Volendam en Marken meestal in één adem worden genoemd, is het in Marken beslist rustiger, althans als wij er in de namiddag zijn. Ook hier een dijk met fotogenieke huisjes die naar het water kijken. Net achter de dijk liggen de terpen. Vroeger werden juist op en tegen die terpen de huizen gebouwd, zodat de bewoners bij hoog water droge voeten hielden. Deze paalwoningen zijn inmiddels aan de onderzijde dicht gemaakt maar de schilderachtige buurtjes bestaan nog. Ook hier wandelen we weer met plezier rond.

Marken, rustig straatje
Marken, op een namiddag in augustus

Marken

Straatje in Marken

Marken haven
Haven van Marken

Onze Museumkaart geeft ons weer gratis entree in het kleine Marker Museum. Hier staan diverse voorbeelden van de traditionele Marker kostuums en de vrijwilligsters achter de balie vertellen er met liefde over de kleurrijke dracht. Alles werd vroeger met de hand gemaakt en aan de kleuren kon men bijvoorbeeld zien of iemand in de rouw was en de gradatie van die rouw. Er waren kostuums voor kinderen en speciale kledij voor bruid en bruidegom. Ook weer leuk en interessant.

Nog meer lezen over Marken en Volendam. Ester van Lifelicious schreef een blog over Marken en een over Volendam en Zaanse Schans.

Edam en Monnickendam

De volgende dag fietsen we naar Edam en Monnickendam. Edam was ooit ook een stad met rijke kooplieden.  En met bijzondere schippers. Een aantal van de schippers van de vloot van Michiel de Ruyter kwam uit Edam. Zij droegen zelfs zijn kist op de begrafenis van de zeeheld. (zie de uitnodiging in het kleine museum van Edam). De VOC-welvarendheid van de stad vind je nog terug in de vele mooie gevels van de panden langs de stadsgracht, die midden door het oude centrum loopt.

Gevel in Edam

Edam

Markt in Edam

En natuurlijk is Edam bekend om zijn ronde kaasjes en de kaasmarkt. We zijn jammer genoeg een dag te laat voor die op woensdag gehouden markt.

Dit folkloristisch gebeuren vindt iedere woensdag plaats in juli en augustus tot en met 19 augustus van 10.30 tot 12.30 uur. www.kaasmarktedam.nl/
Ook nog op zaterdag 8 augustus. Er is dan kaasmarkt van 18.00 tot 19.00 uur. Daarbij ook een Oud Hollandse Streekmarkt vanaf 17.00 uur.
Op zaterdag 15 augustus is het Waterdag in Edam. Oftewel een grote vrijmarkt langs het water, dat dwars door het stadje loopt.  De Waterdag bestaat al lang en was van oorsprong en dag, waarop de inwoners oude boel verkochten en met de opbrengst daarvan een of twee weken later de kermis betaalden.

Weer een andere sfeer heeft Monnickendam.  In dit dorp voeren de bewoners vroeger niet zo zeer uit om te vissen als wel dat ze de vis verwerkten. Monnickendam was beroemd om zijn vele visrokerijen. Er is er nu nog één over. Ook in Monnickendam vind je prachtige geveltjes. Tegenwoordig is de plaats vooral de grootste plezierhaven van het land. Net als in Hoorn en Medemblik liggen hier verder de gerestaureerde schepen van het Varend Erfgoed.
Monnikendam, Visserijdagen

Vrouwen in klederdracht Visserijdagen Monnikendam

Monnickendam

Visrokerij in Monnickendam

We treffen het. Dit jaar worden voor het eerst in de zomermaanden op vrijdag de Monnickendammer Visdagen georganiseerd. We beleven de laatste mee. Het is een kleinschalig evenement, waarbij het vis roken centraal staat. Daarnaast zijn er kraampjes met oude ambachten, een plaatselijk groepje zingt oude zeemansliedjes en mensen in oude dracht mengen zich tussen het publiek. Juist door zijn kleinschaligheid leuk en gezellig.www.monnickendammervisdagen.nl

Er is rond Edam nog veel meer te lopen en te fietsen en gemakkelijk hadden we hier nog een paar dagen doorgebracht. Onze tijd is echter om en we gaan weer richting huis.

In juli 2016 zijn we we verder gegaan met ons rondje IJsselmeer per camper. Het stukje tussen Durgerdam en Muiden hebben we over geslagen, maar vanaf het Muiderslot hebben we - tegen de klok in de oevers van de toenmalige Zuiderzee gevolgd tijdens ons Rondje IJsselmeer van Muiden tot Makkum