Rijden door 'moedertje Rusland'

Afstanden zijn groot in Rusland. Zo ligt het kloostercomplex van Sergejev Posad zo’n 780 kilometer van Sint Petersburg, onze volgende bestemming. We doen er twee halve en een hele dag over om die afstand te overbruggen. De plaatsen Torzjok en Veliky Novgorod vormen beide een welkome onderbreking van de lange rit.

Dag 24, 25, 26

We haasten ons niet en brengen nog een halve dag door in Sergejev Posad. Een aantal reisgenoten is vroeg opgestaan om in een van de kathedralen in het kloostercomplex een vroege dienst bij te wonen. Dat lukt ten dele. Hoewel de vrouwen keurig het haar hebben bedekt en devoot het hoofd buigen als de dienst daar om vraagt, worden zij toch als toeristen herkend en het bijwonen van een dienst is niet de bedoeling. Dat is jammer, want het gezang (zonder muzikale begeleiding) klinkt prachtig en indrukwekkend en het is bovendien heel bijzonder om de gouden deuren in de iconenstase open te zien gaan en de Patriarch uit de gouden bogen daar achter te zien komen.

Zelf houden we het bij nogmaals een wandeling door het complex en verbazen we ons over de gigantische hoeveelheid Chinese toeristen, die letterlijk met tientallen bussen worden aangevoerd.

Bevrijdingsdag

Het is vandaag 9 mei en dat is in Rusland Bevrijdingsdag. Het is een feestdag die de Russen serieus nemen De enorme bekende parade op het Rode Plein in Moskou, waarbij tanks en andere legervoertuigen worden getoond en regimenten militairen in strakke slagorde voorbij komen, is hier op een groot televisiescherm in de buitenlucht te volgen. Klokke 12 uur wordt dit schouwspel hier onderbroken voor een strak geregisseerd programma van plechtige muziek en de officiële kranslegging door verschillende militairen, hoogwaardigheidsbekleders en groepen, gevolgd door het leggen van vooral rode anjers door de bevolking. Een indrukwekkend schouwspel om mee te maken.

Oranje/zwart lintje
Als teken van verbondenheid op deze dag dragen veel mensen een oranje/zwart gestreept lintje of strikje. Een van onze mede-reizigers heeft zon strikje meegenomen en bij de voorruit van zijn camperbus gelegd. Hoe anders daar in de Baltische Staten tegenaan wordt gekeken, blijkt later bij de terugreis door Estland. Hij wordt er op aangesproken en omstanders leggen hem uit dat het einde van de oorlog met Duitsland tegelijkertijd voor de Baltische staten het begin van de jarenlange bezetting door Rusland betekende. Zij zien niet graag zo'n strikje. Zie ook onze post over Vilnius, waarin ook aandacht voor de Baltische Weg en het KGB-museum.

Lange tocht richting Sint Petersburg

Daarna beginnen we aan de lange tocht richting Sint Petersburg. We merkten het eerder op: het landschap is niet spectaculair. We rijden kilometers langs inmiddels lichtgroen uitgelopen bossen, afgewisseld met kleine nederzettinkjes, waar de (vaak in slechte staat verkerende) houten huizen met omringende tuintjes in een lint langs de weg staan. Dit is een tocht door de schoot van ' Moedertje Rusland', waarbij de weg vaak kuilen en gaten vertoont maar soms ook kilometers lang verrassend goed is.
Bij veel huisjes ligt de houtvoorraad voor de komende winter al voor de deur

Een welkome onderbreking vormt het plaatsje Torzjok,

Torzjok

Het plaatsje ligt aan de rivier de Tvertsa en als we de brug over rijden zien we de koepels en kerken al fotogeniek afsteken tegen het groen en de lucht. Bezienswaardigheden zijn hier de met blauwe koepels getooide kathedraal en het nog vrijwel in originele staat bevindende Kremlin met kerken en torens.

De zon schijnt, bomen staan in bloesem en een eenvoudig zandpad leidt langs de simpele houten huizen, die tegenover de kathedraal staan. Het is niet Ons Dorp, maar hier neuriën we toch spontaan ‘ langs het tuinpad van mijn vader, zie ik de hoge bomen staan’.

De tijd lijkt hier zeker een halve eeuw te hebben stil gestaan. De ‘koster’ van de kathedraal gebaart ons niet te fotograferen, al doen we het stiekem toch. In de kerk in het nabij gelegen Kremlin is de priester zelf bezig foto’s te maken, terwijl een vrouw zorgvuldig met een doek de gouden randen van de iconen poetst. Een klein gebaar maar het laat zien hoe zeer het geloof hier, in dit atheïstische land, belangrijk wordt gevonden. De communisten  hebben vanaf 1917 geprobeerd kerk en geloof terzijde te schuiven en uit te bannen maar door het hele land is ons duidelijk geworden, dat dat niet is gelukt.

Veliky Novgorod

Grootser dan in het kleine Torzjok is het in Veliky Novgorod, een van de oudste steden van Rusland. In vroeger tijden dreven de kooplui uit deze stad al handel met de Hanzesteden in Duitsland en Nederland. De grootste bezienswaardigheid is ook hier het Kremlin, omgeven door een dikke muur. Vanaf de camperpaats bij een hotel is het een drie kwartier lopen naar dit oude centrum maar wij gaan – gemakkelijk en voordelig – met een taxi.
Vlakbij het Kremlin is een grote parkeerplaats, waar je gemakkelijk met een camper kunt parkeren. Een aantal van ons heeft dat ook gedaan. Helaas mag je er niet overnachten.
We wandelen door de oude vesting met zijn muren, torens en kantelen en gaan even de Sophiakathedraal binnen. Eigenlijk zijn we ‘ kerkenmoe’ maar hier worden we toch gegrepen door het gezang van een aantal vrouwen en een enkele man in een zijbeuk van de kerk. Er is een korte dienst gaande, waarbij de priester het gezang beantwoordt. Het geheel weerklinkt prachtig tegen de gewelven van de kerk.

Milleniummonument

Blikvanger op het terrein van het Kremlin is verder het imposante Milleniumnonument, in 1862 gemaakt ter gelegenheid van 1000 jaar Rusland. Het geheel stelt de geschiedenis van Rusland voor, waarbij alle belangrijke Russen, die hun steentje hebben bijgedragen aan het tot stand komen en in stand houden van het Russische rijk zijn vereeuwigd. In het monument vind je tsaren, legeraanvoerders maar ook dichters, denkers en kunstenaars.

Wandelend over de voetgangersbrug komen we aan de ‘Handelskant’ van de stad en daar staan we nog even stil bij de arcaden van het oude koopcentrum. Zoals in andere steden hebben ook in deze stad welgestelde kooplieden in het verleden uit dankbaarheid en tot hun meerdere eer en glorie kerken opgericht. Wij doen ze echter weinig eer aan en gaan terug naar de camper.

De volgende dag genieten we een halve dag van de zon op ons plekje bij de rivier. Na de middag kost de laatste 200 kilometer naar Sint Petersburg ons nog een halve rijdag. De laatste kilometers, door de buitenwijken van de stad, zijn daarbij weer chaotisch te noemen met rijen verkeer, dat allemaal tegelijk de rotondes wil nemen en vaak vinden dat op drie rijstroken ook wel vier voertuigen passen. .

Dag 24
Gereden: van Sergiev Posad naar Tver: 190 kilometer
Overnacht: Op parkeerplaats bij hotel bij Tver, aan de Wolga

Dag 25
Gereden: Van Tver via Torzjok naar Veliky Novgorod: 395 kilometer
Overnacht: op camperplaats bij hotel in buitenwijk van Veliky Novgorod, circa 40 minuten lopen naar het centrum. Per taxi via Yendl-app nog geen 100 roebel.

Dag 26