Oude beschavingen in Pergamon en Efeze

Dag 10

Hier, in de Zuid-Westhoek van Turkije zijn veel resten te vinden van de oude Griekse en Romeinse beschavingen. Vandaag bezoeken we de oude stad Pergamon. Dat gaat weer lekker luxueus per touringcar. Het is best fijn om zo gereden te worden, terwijl de goed Nederlands sprekende gids uitleg geeft en vertelt over deze beschavingen. Pergamon staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. De stad werd beroemd in de tijd van Alexander de Grote en was toen een onderdeel van het grote Romeinse rijk. Door een aardbeving raakte de stad in verval.

De bus brengt ons naar de Akropolis, hoog boven de vallei. Duitse archeologen hebben hier veel opgravingen verricht. Er zijn nog poorten te zien en restanten van een enorme bibliotheek, waar ooit duizenden papyrusrollen opgeslagen moeten hebben gelegen en delen van paleizen. Imposant is zeker ook het oude theater.

' s Middags bezoeken we ook nog het Asklepion, oftewel een oud medisch complex. Volgens de legende is hier ooit een rijke man van zijn paard gvalln en moest hij toen een halve dag reizen om bij een ziekenhuis te komen. Later heeft hij dit ziekenhuis laten bouwen. Overigens werden er alleen patienten geholpen die nog te genezen zouden zijn. Terminale patienten werden weggestuurd. Het mooiste hier is de verborgen tunnel, waar vroeger genezende rituelen werden uitgevoerd.

Dag 11 is weer een reisdag. Wij willen bij Izmir het water oversteken met een veerpont en het kost wat moeite om die te vinden. De navigatie stuurt ons echt door de stad. Coördinaten: N38.452461 O 27.097540.

Maar uiteindelijk lukt het en gaan we voor 185 Turkse lira 9 (ca 6,50 euro) mee met de veerpont voor een tochtje van ongeveer 25 minuten. Daarna volgt een mooie tocht, vaak vlak langs zee. We maken nog een stop in het leuke dorpje Sigacik,  parkeren op N38.19026 O 26.78438. Een leuk dorpje om even door te wandelen. Bij de plaatselijke Migros doen we ook nog boodschappen.

Eind van de middag zijn we op de Yat Camping in Kusadasi. We hebben dan ongeveer 220 km gereden.

Overnacht: Yat camping Kusdasi

N37.86818 O 27.26430.  Kamperen onder de bomen en gelukkig is er ook een zwembad, want het is nog steeds ca 32 graden.

Efeze

Dag 12  staat geheel in het teken van een bezoek aan de oude stad Efeze. We worden er weer gebracht met een bus en een Nederlands sprekende gids vertelt weer honderduit over de  geschiedenis van deze stad. Het is vandaag heel warm en met ons hebben een paar duizend passagiers van een enorm cruiseschip hetzelfde plan om deze beroemde opgravingen te bezoeken. Ook Efeze is ooit gesticht door de Grieken en werd in 133 voor Christus een Romeinse stad. Sinds Oostenrijkse archeologen er opgravingen hebben gedaan is Efeze de best geconserveerde ruïnestad van Turkije. Dat verklaart ook mede de enorme drukte. Ook hier is weer veel te zien. Enkele hoogtepunten: de gezellige toiletten waar de Romeinen dus – knus naast elkaar – gebruik van maakten, het prachtige beeldhouwwerk van Nike en het enorme theater.

Standbeeld van Nike

Gezellig gezamenlijk naar het toilet. Die Romeinen toch.

Al met al een prachtig maar door de warmte ook zeker vermoeiend bezoek.

's Middags bezoeken we ook nog een pottenbakkerij. Mooi maar duur.

Dag 13 houden we dan ook een rustige dag.

We maken een wandeling langs de boulevard van Kusadasi, dwalen door de straatjes van de Bazaar, waar de verkopers ons op vriendelijke wijze proberen in hun winkeltjes te lokken en drinken er koffie met overheerlijke baklava. De rest van de dag brengen we door in de schaduw bij onze campers, afgewisseld met een koel verblijf in het zwembad.