Bursa en omgeving

Dag 5 en 6

Heel gemakkelijk gaan we deze dagen per bus naar Bursa en de omgeving. In de bus vertelt deNederlandstalige gids Julia uitgebreid over de oude en de nieuwe geschiedenis van Turkije. Volgens haar is de meerderheid van de bevolking veel minder conservatief dan de laatste verkiezingen deden vermoeden.

Wat al eerder en ook in de deze stad zoal opvalt,  zijn de winkeltjes met grote reklameborden. Natuurlijk willen ze opvallen en dat lukt zo dus aardig.De inflatie is torenhoog, de Turken moeten wel zuinig zijn met hun uitgaven, dus alle omzet is voor de vele neringdoenden meer dan welkom.

Wij bezoeken de prachtig versierde Groene grafkapel, waarin een Ottomaanse sultan en zijn familie hun laatste rustplaats vonden. Voor de ingang houdt een strak kijkende wachter de wacht. Binnen vallen vooral de mooie tegeltableaus op.

Vervolgens gaat de tocht naar de Groene moskee en later nog de Grote Moskee. Voor de deur de schoenen uit en voor de dames betekent het het hoofd bedekken. Met name het bezoek aan de Grote Moskee lijkt voor de mensen hier ook een gezellig uitje te zijn. We zien zeker mensen bidden maar tegelijkertijd ook de vrouwen in een nis gezellig met elkaar kletsen, terwijl de kinderen rondrennen.

Onze gids voert ons door de straatjesen gelukkig is er ook tijd om zelf door de straatjes en langs de winkeltjes te lopen. Het blijft bijzonder  te kijken naar alle feestjurken en de kleding voor jongejes om hun besnijdenis te vieren.

Ons bezoek eindigt deze dag in een karavanserais, vroeger vooral een handelsplaats, waar kooplieden konden overnachten. Tegenwoordig herbergen de vroegere slaap- en opslagverrtrekken vele winkeltjes.

Pannenkoeken in Cumalikizik

De volgende dag brengt de bus ons ’s morgens naar Cumalikizik, waar vrouwen al bezig zijn met het deeg voor pannekoekjes. Als ontbijt krijgen we vier verschillende versies, onder meer gevuld met kaas, met aardappelen of met spinazie. Een stevige maaltijd!

Het plaatsje staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. Via een hobbelig stenen straatje gaan we naar boven. We komen door een heel smal straatje , bewonderen de houten huizen en gaan hier ook de eenvoudige moskee binnen. Het plaatsje lijkt ook zeker van de toeristen te leven.

Terug in Bursa wacht ons nog een stevige lunch met kebab.

Daarna bezoeken we nog een eeuwenoude boom met enorme zijtakken.

Overnacht deze dagen: Nefe Dagyenice Caravan Park. Een gloednieuwe recreaiebedrijf met huisjes en camping. Het geheel is nu nog sfeerloos. Demeeste campers staan bij elkaar op een steenachtig veld.

Dag 7 en 8

Op dag 7 rijden we van de wat sfeerloze camping bij Bursa naar Burhaniye/Oren

Onderweg zien we in het dorp Golyazi alweer zo”n eeuwenoude boom.  Deze heeft ook nog een tragische romantische geschiedenis al la Romeo en Julia. Een Turkse jongen en Grieks meisje zouden hier allebei de dood hebben gevonden, omdat de broer van het meisje de jongen doodstak. Het meisje hing uit verdriet daarna zichzelf op aan een tak van de boom.

In het dorpje zien we verder nog mooi versierde boten, die duidelijk hoopvol wachten op toeristen, die wel een tochtje willen maken. Dagelijkse realiteit zijn echter deze dag de vissers, die met kleine bootjes de zee opgaan en ’s morgens met hun vangst terug komen.

De route voert  verder langs de uitstekende D573 n D565.  Goede wegen maar eigenljik ook wel een beetje saai om te rijden.

De camping in Burhaniye maakt veel goed.  We staan heerlijk onder de bomen,  vlak aan zee.

Dag 8

De volgende dag hebben we een heerlijk luie zondag, die begint met een ontbijt in het restaurant, vlak aan zee. Verder lekker zwemmen en wandelen naar het dorpje.

Overnacht: Camping Altin Camp

Dag 9

Op maandag is er een grote regionale markt in Burhaniye. A en ik gaan er samen met een  stel in een taxi naar toe. Het blijkt een enorme markt, waar de goedkope kleding door de kooplieden in grote balen wordt aangevoerd. Ik scoor er twee luchtige flodderjurkjes voor samen (omgerekend) 10 euro. De groente- en fruitmarkt is ook hier weer een lust voor het oog.

De taxi brent ons weer terug naar de camping en rond 11 uu rijden we de camping af, op weg naar Bergama. We kiezen voor de weg door de bergen maar bezoeken eerst nog even het stadje Ayvalik. Het parkeren op het aangewezen parkeerterrein, net buiten het centrum blijkt met eerdere campers best wel lastig maar met wat heen en weer steken vinden we toch een plekje. We wandelen langs de boulevard naar het centrum. Hek komt goed uit dat het lunctijd is, want dat geeft goed excuus om de plaatselijke specialiteit te eten: de orginele ayvalik-tosti. Dat blijkt een enorme tote te zijn, bestaande uit twee flinke, sevige boterhammen, kaas, pittige worst, augurk en tomaten. Het is een hele hap maar smaakt prima.

Darna volgt een leuke rit door de bergen en langs vele olijfbomen en pijnbomen.

Einde van de middag zijn we op de camping bij Hotel Berksoy in Bergama. Die bereiken we na een preciese tocht door zeer nauwe, deels onverharde straatjes door het centrum van de stad. Het past soms maar net maar we bereiken de camping zonder schade.