Met de camper in Granada

Granada

Omdat we pas zondagmiddag terecht kunnen in het Alhambra, hebben we dus in totaal drie dagen te besteden in Granada. Dat blijkt bepaald niet moeilijk. Vlakbij de ingang van camping/Motel Sierra Nevada stopt bus SN1, die ons in een klein kwartiertje voor 1,20 per persoon naar de kathedraal, hartje stad, rijdt.

Camperreis Spanje  Dag 22, 23, 24

Kathedraal en Capilla Reaal

Voor de kathedraal passeren we al de Capilla Reaal, de koninklijke kapel.
Hierin liggen de graftombes van de katholieke Koning Ferdinand en koningin Isabella, die destijds Granada hebben veroverd op de islamitische koning Boabdil. De kapel heeft een prachtig smeedijzeren koorhek en een goudblinkend altaar.  Fotograferen verboden, helaas.

Om de overwinning op de moslims nog maar eens goed te benadrukken is de kathedraal destijds gebouwd op de plaats van de hoofdmoskee. Het is een enorme kerk met hoge witte zuilen. De aankleding is in vergelijking met veel andere kerken eigenlijk sober. Wel is er een fraaie zilveren tabernakel en zijn er maar liefst twee orgels. De vroomheid van Ferdinand en Isabel wordt benadrukt door twee beelden van het knielende koningspaar.

Capilla Reaal naast de kathedraal

Kathedraal

winkelstraatje in de 'souk' van Granada
Eenmaal weer buiten doorkruisen we in een ritme van wandelen – pilsje op terrasje – stuk wandelen – pilsje, enzovoorts in twee dagen de stad. We lopen door de ‘souk’ opzij van de kathedraal, kleine straatjes vol winkeltjes met lederwaren, sjaals, ingelegd houtwerk, aardewerk en dergelijke. In tegenstelling tot de echte souks in Marokko en Turkije kun je hier echter rustig kijken, zonder meteen een opdringerige verkoper van je af te moeten schudden.

Moorse wijk Albaicin

We volgen de wandeling door de oudste Moorse wijk van Granada, Albaicin, zoals die staat beschreven in ons kleine ANWB-gidsje van Andalusië. Het wordt een leuke wandeling, die langs de terrassen bij het riviertje de Darro begint en steeds hoger de tegenover het Alhambra op een heuvel liggende wijk in klimt. Dat is soms een hele kim maar al wandelend krijgen we wel een goede indruk van deze bijzondere wijk.
We slenteren door met eeuwenoude kiezelsteentjes geplaveide smalle, steile steegjes en over mooie pleintjes, langs oude kerken en witgekalkte huisjes, waar de was buiten hangt, langs mooie villa’s (carmenes) met fraaie binnentuinen en langs de grotwoningen in het nog hoger gelegen Sacromonte. We passeren  Arabische eettentjes, winkeltjes, zien enkele zwerfhonden en horen in de verscholen tuinen vrouwen lachen en de flamenco oefenen.

De wijk is eigenlijk  het beste te voet te verkennen. Bewoners komen er wel met auto's maar in het doolhof van steeds smaller wordende straatjes zou je met de camper onherroepelijk verdwalen en vast komen te zitten.

Wirwar van straatjes en steegjes en trappetjes in Albaicin

Moorse invloeden in Albaicin

Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van de wandeling is het Plaza de San Nicolas, het plein bij de gelijknamige en oudste kerk van de wijk. Vanaf dit plein heb je een prachtig uitzicht op het Alhambra en zie je in de verte nog de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Zoals alle toeristen maken ook wij hier foto's.
Gelukkig wordt het plein niet alleen door toeristen in beslag genomen maar zien we er ook bewoners met elkaar hun wijn of grappa drinken. De soms melancholieke gitaarklanken van straatmuzikanten maken de sfeer compleet.
Gezicht op Alhamra
Via trappetjes en steegjes komen we uiteindelijk weer terug op de hoofdstraat Gran Via de Colon. Kort daarvoor komen we door de Calle Calderia, een smalle straat, die het hogere en lagere deel van de wijk met elkaar verbindt en - samen met de smalle straatjes eromheen - bekend is van de Arabische theehuisjes, falafeltenten en mooie winkeltjes. Net als in de 'souk' naast de kathedraal, wanen we ons hier even in Marokko.

Wijk Realejo

De volgende dag rijden we met een minibusje vanaf het Plein Isabelle Catolica naar het Alhambra om daar alvast onze reservering in te ruilen voor echte toegangskaarten. Vanaf het Alhambra dalen we al naar de wijk Realejo, de vroegere Joodse wijk, nu vooral een studentenwijk. We komen door een wat sjieker deel van de wijk en bereiken uiteindelijk het Plein Isabella Catolica. Daar staat heel handig op een plattegrond een wandeling door de wijk aangegeven, die we overnemen op onze stadsplattegrond (eerder al gehaald bij het toeristenbureau in de Calle Carsel Baja, vlakbij de kathedraal). Die wandeling voert zowel langs leuke winkelstraten als langs een boomrijke laan en later door een volksstraat en pleintje vol met barretjes en restaurantjes.

TIP: Je zou ook mee kunnen doen aan een van de drie wandelingen van walkingranada.com. Of aan alle drie natuurlijk. Wij hebben dit zelf niet gedaan maar anderen zijn er lovend over. Vooral die naar Sacromonte schijnt heel leuk te zijn.

plein Isabella Catolica

Flamenco

In de avond gaan we naar een flamenco-optreden Los Tarentos, geregeld via de receptie van de camping. Er zijn diverse flamenco-optredens in de stad, alle in de wijk Sacromente. Deze is ons aanbevolen door de camping. Vóór ons bezochten onder andere Michella Obama en President Clinton deze flamenco-grot. En wat voor hen goed genoeg was, moet het voor ons ook zijn, nietwaar.

We hebben ervan genoten, zowel van het weergaloze gitaarspel als van de vaak weemoedige zang en de uitdagende, gepassioneerde  en zelfbewuste dansen van drie vrouwen en later een man, van het ritmisch handgeklap en van de onderlinge aanmoedigende kreten van de dansers. Na afloop volgt nog een korte wandeling door de wijk naar het voor ons al bekende uitzichtpunt van San Nicolas met een sprookjesachtig zicht op het verlichte Alhambra. Een bij het arrangement inbegrepen busje brengt ons weer heel handig terug naar de camping.

Alhambra

Zondag staat in het teken van het Alhambra. Met ons kaartje mogen we vanaf 13.45 uur het enorme complex in en hebben we om 14.30 uur (precies op tijd aanwezig zijn!) toegang tot het Nazaries Paleis. We brengen in totaal ruim 4,5 uur zoet in de paleizen, het fort en de tuinen.
Hoogtepunt is natuurlijk het bezoek aan het Nazaries Paleis. Dit Moorse paleis is een sprookje van 1001-nacht, vol met Arabische , als fijn kant uitgesneden, bogen, kleurrijke tegels, reliëfwerk, bewerkte plafonds, waterpartijen en fonteinen.

Het ernaast staande paleis van Karel V steekt er massief en vierkant bij af. Ook de tuinen van Generalife, die naar het zomerpaleis leiden, zijn een sprookje met hun rozen, hagen, cipressen, klaterende watertjes en bloemperken.
Paleis Karel V

Gezicht op Albaicin

Tuinen Geralife

Bijzonder vinden we het uitzicht op de stad en de wijk Albaicin, waar we de vorige dag waren. Zoals we toen vanaf San Nicolas naar het Alhambra keken, kijken we nu naar die oude Moorse wijk. We komen bij alles ogen tekort. De foto’s geven er een impressie van.
Tip: Bij de Parador de San Francisco hoort een terras, waar je wat kunt drinken en een prachtig uitzicht hebt op de tuinen van Generalife.

We hadden dit alles niet willen missen en hebben genoten van drie dagen Granada.

Overnacht hebben we op camping/Motel Sierra Nevada Campercontact nr 40037. Ruime plaatsen op gras en goed sanitair. Er is een restaurant bj de camping. Gratis wifi bij receptie en in restaurant. Supermarkt aan de overkant en bushalte naar de stad voor de deur. Wel duur: we betaalden 30 euro pr nacht.