Met de camper over de Yorkshire Moors

We zwerven enige dagen door het National Park de North York Moors, dat grofweg ligt tussen Middlesborough, Whitby, Scarborough en Thirsk. We zijn er in het verleden diverse malen geweest en tijdens deze trip down to memory lane, gaan we het gebied kris-kras door.

Dag 6, 7, 8         , 5, 6, 7 juni

Redcar

We lopen in het Noorden over de boulevard van Redcar, een van die typisch Engelse badplaatsen met een breed strand, een boulevard en vooral het nodige amusement. Dat laatste vinden we niet zo gek, want hoewel sommige Engelse families, gehuld in korte broeken, dapper met emmertjes en schepjes in de weer zijn, vindt het merendeel het strand toch echt te koud om er te zitten. Dat zijn we zeker met hen eens.

Reddingsboot

Aan de boulevard spotten we het gratis Reddingsbootmuseumpje en daar lopen we even binnen.  Het herbergt naar eigen zeggen de oudste nog bestaande reddingsboot in de wereld. Deze Zetland Reddingsboot heeft in de 19e eeuw maar liefst 70 jaar dienst gedaan en in die periode meer dan 500 levens gered. Onvoorstelbaar als je het in feite maar eenvoudige vaartuig bekijkt. Reddingsboten waren en zijn belangrijk aan deze ruige Noordzeekust, waar hevige stormen huis kunnen houden.

Oude Reddingsboot van Redcar

Enthousiaste vrijwilligers in het museumpje in Redcar vertellen hoe in het geval van een schip-in-nood een jongen met een trommel het dorp rond ging om de lokale zeelui en vissers te alarmeren. Acht paarden trokken de grote sloep dan de kolkende golven in en 14 mannen en een stuurman roeiden letterlijk met heldenmoed en doodsverachting naar het in de problemen zijnde schip toe om de bemanning te redden. In al die jaren is daarbij slechts een van deze vrijwillige redders omgekomen.

In een soort driedimensionale plaquettes langs de boulevard is de geschiedenis van Redcar, waaronder die van deze reddingboot weergegeven.

In verschillende plaatsen langs de kust komen we nog altijd de Reddingsstations tegen, nu uitgerust met moderne, snelle rubberboten.

Staithes

Staithes is het volgende vissersplaatsje dat we aandoen. Het bijzondere van dit dorp is dat het wordt doorsneden door een steile kloof, waar doorheen een smalle beek stroomt. Nou ja stroomt, eigenlijk staat het stroompje bijna droog. Het plaatsje heeft enige zeer steile straatjes en ziet er nu best schilderachtig uit. Het mooist is het te zien tijdens een wandeling, hoog boven het dorp zelf maar daar is het weer op deze regenachtige morgen niet naar.

In de winter kan de zee er zo beuken, zo lezen we in een plaatselijke folder, dat er in vroeger jaren diverse huizen zijn weggeslagen.

Eigenlijk wilden we ook nog naar het nabij gelegen Runswick, maar om met de camper de helling van 25% naar het dorp af te dalen, zagen we niet zitten.

Whitby

Tussen Lythe en Sandsend op de A174 zou een steile helling zijn van ook 25%, zo gaven borden met een omleidingsroute naar Whitby aan.  Wij zijn daarom omgereden en benaderen Whitby via de A171. Achteraf begrepen we dat ook lijnbussen over de A174 rijden; het zou met de camper dus ook mogelijk moeten zijn. Wij parkeren bij de goed aangegeven Park en Ride.

James Cook

In Whitby bezoeken we het interessante James Cook Museum en leren daar dat ontdekkingsreiziger James Cook als jonge man in Whitby het zeemansvak heeft geleerd. Ook de schepen, waarmee hij later zijn drie grote ontdekkingsreizen maakte, zijn hier gebouwd. Die relatie tussen de stad en de ontdekker van Australië is men hier zeker niet vergeten. In het leuke museum is ook de nodige aandacht voor de wetenschappers en kunstenaars, die Cook op zijn reizen meenam. Zo zijn er onder andere heel wat minutieuze tekeningen te zien van allerlei exotische planten en vruchten. We brengen er met gemak een paar uurtjes door.

Het weer zit deze dagen niet mee; we zien er daarom van af om helemaal omhoog te lopen naar de imposante ruine van een abdij, die hoog boven Whitby uittorent.
Wel wandelen we door de oude straatjes rondom de haven. Opvallend zijn hier de vele winkeltjes met Whitby Gitten en zilveren sieraden.

Historische trein

De volgende dag regent het hevig. Onder het motto, dat we in een trein in ieder geval droog zitten, gaan we met de stoomtrein van Whitby naar Pickering. Een nostalgisch reisje terug in de tijd dus. De historische lijn wordt geheel door vrijwilligers in stand gehouden en die zorgen er voor dat er van april tot en met oktober dagelijks in stijl enige treinen rijden.

Conducteur in stijl

Station in Goathland
Eigenlijk zouden we van Grosmont naar Goathland willen wandelen en dan met de volgende trein verder, maar dat vinden we in de stromende regen geen optie. We houden het erop het landschap te bekijken vanuit de ramen van de treincoupé. In Pickering hebben we een paar uur om te lunchen en struinen we door de (overdekte) vlooienmarkt en langs de winkeltjes, waaronder opvallend veel tweedehands winkeltjes voor een goed doel. . Daarna gaan we met de trein weer terug.

Wel stappen we in Goathland uit om in een van de plaatselijke pubs wat te drinken. Het stationnetje van Goathland werd trouwens Hogsmeade Station in de eerste Harry Potter film. Grappig om te bedenken dat we de trein uit die film al eerder tegen kwamen in Schotland!

Overnacht bij Whitby:

• Op Sandfield House Farm Caravan Park. Duur: 27 pond. Maar parkeren langs de weg in Sandsend (Campercontact no. 9951)  zien we niet zitten. We wijken daarom uit naar de nabij gelegen camping.
  • Achteraf bezien hadden we beter meteen kunnen kiezen voor de vlakbij de Park en Ride gelegen camping: Broadings Farm Campsite aan Gusborough Road in Whitby YO2 1TL. We betaalden hier 19 pond.

Robin Hoods Bay

Van Whitby rijden we naar Robin Hood’s Bay. Deze, ook al weer schilderachtig aan een baai gelegen, oude vissersplaats was vroeger een echt smokkelaarsnest. Nu is het een voor toeristen aantrekkelijk dorpje dat vooral bestaat uit enige steile straatjes met winkeltjes, restaurants en tearooms. Veel van de oude vissershuisjes zijn nu vakantiehuisjes. Vroeger werd er dus smokkelwaar op het strand aan land gebracht en het zeggen is, dat die goederen dan via een netwerk van geheime doorgangen tussen de tegen elkaar leunende huisjes  boven aan de heuvel kwamen zonder dat ze zelfs maar  in het daglicht waren geweest.

Hutton-le-Hole

Van Robin Hoods Bay rijden we via de B1416 naar de A169 en zo over de moors naar Pickering. Eigenlijk zijn we iets te vroeg in het jaar; later in de zomer staat de heide in bloei en zijn de hellingen met een paarse deken bedekt. Nu zijn de hellingen donkerbruin tot zwart.
Over de Moors

Schapen grazen langs de weg

Via ‘witte weggetjes’ gaat de tocht vanaf Pickering  naar Lastingham en Hutton-le-Hole, twee dorpjes die tot de mooiste van Yorkshire horen.

Hutton-le-Hole

Bijzonder in Hutton-le-Hole is de ‘green’ in het midden van het dorp en de beek, die er door stroomt. Het is allemaal niet groots maar wel charmant. Maar in een uurtje hebben we Hutton-le-Hole wel bekeken.

Het dorp heeft ook een Open lucht Museum met diverse originele winkeltjes en een smidse. Er zijn in Yorkshire meer musea met originele oude huizen en winkeltjes met bijbehorende inventaris. Wij kiezen later in de week voor het oudste en grootste museum op dat gebied: het Castle Museum in York.

Helmsley

We rijden door naar Helmsley, ook al weer zo’n oude marktplaats, waar iedere vrijdag markt wordt gehouden. De leuke oude Markt wordt aan alle kanten omgeven door mooie oude pubs en aardige winkels. Het maakt Helmsley bijna tot een open lucht museum op zichzelf. Er is zelfs een oud kasteel maar dat slaan we over. We houden het met plezier op wat rond lopen in het oude centrum en een pint in een van de pubs.
Markt in Helmsley

Overnacht:

Gratis Camperplaats vlakbij centrum Helmsley op het Cleveland Way Car Park N.54.24616 W.1.06640. De camperolaats staat goed aangegeven. Er zijn geen voorzieningen; wel is er een openbaar toilet op de nabij gelegen parkeerplaats.