Van Dresden naar Plauen

Met de camper van Dresden naar Freiberg

We vertrekken met de camper uit Dresden en het is zowaar mooi weer. We rijden grotendeels langs de Noord-oever van de Elbe en stoppen even bij Das Blaue Wunder, een brug over de Elbe, niet ver buiten Dresden. Aan de overkant is er deze zaterdagmorgen een marktje met lokale produkten.
Overigens hadden we dit tochtje ook prima op de fiets kunnen doen.
Dag 6  Zaterdag 14 april

Brug Das Blaue Wunder bij Dresden
Das Blaue Wunder. Foto: Wikimedia Commons, Steffen Müller
Daarna rijden we langs de Elbe verder naar Schloss Pilnitz . Het geel met witte slot ligt heel fotogeniek direct aan de Elbe. Het slot zelf is pas in het zomerseizoen open; de tuinen zijn voor een paar euro te bezoeken en zeker de moeite waard.
Schloss Pilnitz  Foto: Wikipedia Commons
Aansluitend rijden we naar Pirna, waar we een tijdje rond wandelen door de straatjes met gekleurde barokke huizen. De stad heeft in de oorlog weinig schade geleden, waardoor het oude centrum rondom de marktplaats nog in tact is.
Tip: Van Pirna is het niet ver naar Stolpen en Langenwolmsdorf. In die laatste plaats staat het bedrijf RATAGS, waar men houten lichtbogen en kerstpiramides maakt en verkoopt. Zie het verslag over kerstversiering zoeken.
We gaan verder naar Freiberg en overnachten bij het zwembad in de Johan Sebastian Bachstrasse. We lopen in een kwartiertje door het park naar de historische Obermarkt. Het stadje heeft een redelijk ongeschonden historische kern maar echt bijzonder vinden we het niet.
Freiberg
Overnachtin Freiberg bij Johannisbad.  campercontact.no. 3935
Geredenvan Dresden via Schloss Pilniz en Pirna naar Freiberg: ca. 95 kilometer
In 2015  zijn we hier ook, tijdens onze tocht door het Ertsgebergte, op weg naar Tsjechië.

Met de camper door het Ertsgebergte

Dag 7 Zondag 15 april

We vertrekken van Freiberg en rijden via weg 101 zuidwaarts . Onderweg stoppen we bij een enorme winkel met allerlei houtsnijwerk in Schönbrunn bij Wolkenstein. Het Ertsgebergte is beroemd om dergelijk werk: kerstpiramiden, rookmannetjes, kaarsenbogen en dergelijke. In deze tijd van het jaar vinden we er ook paashazen, eieren en dergelijke.

Annaberg Buchholz

Na dit bezoek rijden we langs deze groen omzoomde weg door naar Annaberg Buchholz. Daar bekijken we de kerk St. Annen  met binnenin bijzondere friezen met heel veel houtsnijwerk. We drinken er koffie en nemen een kijkje in de oude smidse met enorme door water aangedreven hamers. Bij het toegangskaartje hoort ook uitleg over het werk in de zilvermijnen, houtsnijwerk en kantklossen.
houtsnijwerk in kerk in Annaberg. (foto: Wikimedia Commons)
Oude smederij in Annaberg Buchholz in Ertsgebergte
oude smederij in Annaberg Buchholz
In de middag rijden we – bijna parallel aan de grens met Tsjechië – door naar Schwartzenberg en Klinkenthal. In dit laatste stadje maar ook in Markneukirchen worden al sinds de 17e eeuw muziekinstrumenten gemaakt, vooral violen maar ook blaasinstrumenten. In Markneukirchen is een museum van muziekinstrumenten (violen, accordeons etc.), die in deze streek worden gemaakt maar helaas is het al te laat in de middag om dit nog te kunnen bezoeken.
Overnacht:Het lukt ook niet om in de omgeving van Markneukirchen een slaapplaats te vinden. De beoogde camperplaats in Klinkenthal hebben we niet gevonden, die in Adorf niet geschikt (eenzame parkeerplaats) en die in Plauen/Thiergarten blijkt onbereikbaar wegens een opgebroken weg. Noodgedwongen rijden we door naar Plauen, waar we overnachten op de camperplaats/parkeerplaats aan de Syrastrasse. campercontact.com/ no. 11691/
De route van Freiberg naar Plauen komt terug in het artikel kerstversiering zoeken in Oost Duitsland