Beverley, Wetherby en Harrogate

We zijn met de camper in Noord-Engeland, in Yorkshire om precies te zijn.  Van enige afstand doemt al de toren van de Minster van Beverley in Oostelijk Yorkshire op. We naderen deze oude markt plaats vanuit Hull, waar we ’s morgens vroeg met de PenO-ferry zijn aangekomen.

Dag 1 en 2               31 mei en 1 juni

Het is het voordeel van deze ferry, vinden we. We vertrekken aan het einde van de middag van huis, rijden naar een van de Europoort-havens bij Rotterdam, schepen aan het begin van de avond in en onze reis is begonnen. De camper staat rustig op het onderste dek, tussen de ‘grote jongens’ en zelf hebben we een genoeglijke avond in de lounge van het schip, waar de hele avond een bandje zorgt voor muzikaal vertier. We hadden ook nog kunnen kiezen voor een smakelijk buffet-diner maar dat slaan we deze keer over.

Na een nachtje lekker slapen rijden we de volgende morgen vroeg van boord. We kiezen deze keer niet voor de snelle Motorways maar nemen de rustige route binnendoor via Beverley, langs York naar Wetherby.

Beverley

Beverley blijkt een stop waard. Het plaatsje telt maar liefst twee enorme, oude kerken: de Minster en  St. Mary's Church.  Er tussenin strekt zich een aardig voetgangersgebied uit, met tal van winkels en restaurants.

De imposante Minster dateert uit de 13e en 14e eeuw en heeft nog enkele Middeleeuwse gebrandschilderde ramen. Er is een mooi Koor met fraai uitgesneden houten banken. Ronduit imposant is het middenschip met zijn pilarenrij en plafond van ontelbare bogen. Voorwaar een kerk met allure.
Foto: Visit England

Dat vonden de makers van de TV-serie The Young Victoria ook; de scenes van haar inhuldiging en huwelijk, die in werkelijkheid natuurlijk plaats vonden in de Westminster in Londen, zijn in deze enorme kerk in Beverley opgenomen.

Wetherby

Ook Wetherby is een oude marktplaats. Het plaatsje ligt schilderachtig aan de rivier de Wharf en de parkeerplaats aan de rivier lokt voor een stop. Overnachten mag hier echter niet. Wij kunnen voor twee nachten terecht op een parkeerplaats bij het huis van goede vrienden en samen met hen maken we een wandeling langs de rivier en over het tracé van een oude spoorlijn.

Verder heeft Wetherby niet zo veel te bieden; wel is er op donderdag een aardige markt. Interessanter dan Wetherby vinden we Harrogate. Wij gaan er met de bus vanuit Wetherby heen.

Harrogate

Harrogate was vroeger de ‘place to be’ voor welgestelde en/of beroemde mensen. Zij kwamen vooral naar deze fraai op de rand van de Yorkshire Dales gelegen plaats om te kuren. In Harrogate waren namelijk zwavelhoudende bronnen.

In het Royal Pump Room Museum, een van de restanten van die glorietijd, is te zien en te lezen hoe de mensen, die het zich konden permitteren, hun dagen doorbrachten. Zij begonnen ’s morgens met enige slokken van het stinkende zwavelwater, afgewisseld met luisteren naar muziek. Dat ritueel herhaalde zich gedurende de dag nog twee keer. Tussendoor was er tijd voor wandelen, extra baden, lunchen, thee drinken, rusten en winkelen en ’s avonds waren er voorstellingen of bals. Kortom, druk gevulde dagen.

Royal Pump Room

Valley Gardens
Valley Gardens, galerij om onder te wandelen
Voor de armere kuurgangers waren er in het park en buiten aan het Royal Pump House openbare bronnen, waaruit ook zij een slokje konden nemen. Het rustige en heilzame wandelen gebeurde in de Valley Gardens en dat is nog steeds een prachtig onderhouden park, waar ook wij voor ons plezier doorheen wandelen. Die tuinen en een aantal oude hotels en theaters geven het oude centrum van Harrogate nog altijd een elegante uitstraling.

Behalve de bekende winkels, herbergt de stad ook - net als destijds - een flink aantal exclusieve winkels, antiekzaken en net-wat-deftiger restaurants en tearooms. We spotten er onder meer een winkel vol elegante hoeden en een kledingzaak met roze- en gele broeken voor heren, gecombineerd met bijzondere geruite jasjes en bijpassende sokken en dassen. Mijnheer Reimers zou er zijn hart ophalen!

Sjieke winkels in Harrogate

Als herinnering aan de gouden tijden van weleer zijn de Turkish Baths in het gebouw van de vroegere Royal Baths (er zit nu een Chinees Restaurant) gerestaureerd. We hebben er geen bad genomen of behandeling ondergaan en dus het gebouw met zijn prachtige tegels niet van binnen gezien Niet-baders kunnen wel op woensdagmorgen om 9.uur ’s morgens met een rondleiding mee.

Overnachten bij Harrogate kan op het Rudding Holiday Park bij Follifoot, aan de A661 van Harrogate naar Wetherby. De camping ligt niet ver van een grote supermarkt en je kunt met de bus zowel naar het centrum van Harrogate als naar Wetherby.

We hebben van Hull via Beverley naar Wetherby 95 kilometer gereden.