Van Krakau naar Wroclow per camper

Dat Paus Johannes Paulus II in Polen populair was en is, valt in bijna heel Polen op. In iedere plaats waar hij ooit is geweest is wel een standbeeld of plaquette te bewonderen. TIjdens onze tocht van Krakau naar Olza en verder naar Wroclow kunnen we dan ook niet om het plaatsje Wadowice, de geboorteplaats van de Paus,  heen.

Wadowice

Hier is Zijne Heiligheid Paus Johannes Paulus II geboren en ging hij naar school. En dat mag iedereen weten. Het plaatsje zelf stelt niet zo veel voor maar op het centrale marktplein verwijzen borden naar het geboortehuis en de school van de jonge Karol Jozef Wojtyla en de kerk, waar hij later als Paus een mis opdroeg. Als niet-katholieken zegt het ons niet zo veel maar dat dat voor de gelovige Polen anders is, wordt ons wel duidelijk als we families tros en devoot zien poseren bij het standbeeld van Zijne Heiligheid.
kerk in Wadowice waar Paus mis opdroeg
Kerk in Wadowice, waar Paus mis opdroeg

Standbeeld Paus Johannes Paulus II in geboorteplaats Wadowice
Standbeeld Paus Johannes Paulus II

Zelf hebben we het meeste plezier om het verhaal dat schooljongens-  waaronder dus de jonge Karol, bij de plaatselijke bakker een gebakje gingen eten als zij hun examens hadden afgerond. De bakker is er nog steeds trots op. Wij volgen het voorbeeld van de schooljongens en laten ons het tompouce-achtige lekkers goed smaken. Daarna rijden we door het Poolse platteland verder.
Kasteel in Pszczyna, Polen
Kasteel in Pszczyna
We houden een korte stop in Pszczyna, een aardig stadje met een fraai plein en een kasteel.
Overnacht dag 20 Camping Europa -nr 189 in Olza.campercontact.com/no. 53108.  Camping GPS: N 49.94852° E 18.35196° Heel simpele camping. De campingbaas legt ons in een paar woorden Engels uit dat er op vrijdagavond disco wordt gehouden.
Die disco blijkt het evenement van de week te zijn voor de jeugd uit de omgeving. Die komen lopend en met auto's naar deze kleine camping, waar op het overdekte terras kleurige feestverlichting is opgehangen en de muziek uitnodigend klinkt. Naast het hek heeft de dochter des huizes zich achter een tafel geposteerd. Zij verkoopt de toegangskaartjes, waarbij iedere bezoeker ook wat snoepjes mag pakken uit een grote mand op haar tafel. We wanen ons minstens een halve eeuw terug in de tijd. Ook nu weer komt Wim Sonnevelds Ons Dorp ons vanzelf voor ogen, vooral de strofen over ´de dorpsjeugd klit wat bij elkaar met minirok en Beatlehaar. En joelt wat mee met beatmuziek´. We staan ver weg op het veld en echt last van de muziek hebben we niet. Lawaaiiger is het als de disco is afgelopen en jongelui en groepjes luidruchtig blijven napraten.

De volgende dag rijden we verder westwaarts naar onze laatste overnachtingsplaats in Polen, de onder Nederlands-Poolse leiding staande camping Forteca in Uniechow. We houden een rustige zondag op deze idyllisch rond een meertje gelegen camping, lezen wat en wandelen de camping rond.

Vredeskerk in Swidnica

Vanaf de camping is het niet ver rijden naar Swidnica, om daar de Vredeskerk de bezoeken. Samen met de kerk in Jawor staat deze op de UNESCO lijst van Werelderfgoed. . Vredeskerken waren ooit bedoeld om symbool te staan voor verzoening tussen katholieken en protestanten, na de 30-jarige oorlog. De kerken zijn in de tweede helft van de zeventiende eeuw ontstaan toen de protestantse gelovigen toestemming kregen van de katholieke Ferdinand III van Habsburg om drie geloofshuizen te bouwen: in Jawor, in Swidnica en in Gabor.  Voorwaarde was wel dat de kerken niet op een kerk mochten lijken, geen torens mochten hebben, niet van steen mochten worden gebouwd en niet binnen de stadsmuren mochten staan. Uiteindelijk zijn in Jawor en Swidnica de grootste houten gebouwen in vakwerk met leem neer gezet. De bouwtijd duurde nog geen jaar.
Vredeskerk Swidnica, gebouwd in vakwerk
Vredeskerk Swidnica

Vakwerkkerk in Swidnica

interieur Vredeskerk Swidnica Polen

Preekstoel Vakwerkkerk Vredeskerk Swidnica Polen
Zo simpel als misschien de bouwwijze mag zijn, zo imposant is het interieur. We kijken onze ogen uit op al het houtsnijwerk, het orgel en de schilderingen op de muren en de plafonds. De 7500 gelovigen die er in passen hebben in ieder geval iets om naar te kijken. De bouwlieden uit de 17e eeuw hebben letterlijk vakwerk geleverd. We vinden het best bijzonder dat de kerk er nog steeds staat, ondanks dat ze is gebouwd van vergankelijke materialen als hout en klei.
Parkeren. Een parkeerplekje vinden voor de camper in Swidnica  betekent even zoeken. Uiteindelijk parkeren we in de Ul. Koscieka, vlakbij de Vredeskerk. Er moet wel een paar zloty in de parkeermeter.

Wroclow

Na het bezoek aan de Vredeskerk rijden we door naar Wroclow. Breslau, sinds 1945 Wroclaw, geldt als een van de mooiste Poolse steden na Krakau. Tot 1945 hoorde de stad bij Duitsland en had voor het uitbreken van de oorlog na Berlijn de grootste joodse bevolking van alle Duitse steden. Ook deze stad heeft te lijden gehad in de Tweede Wereldoorlog maar is inmiddels weer herbouwd en daarnaast is er het nodige nieuw gebouwd. In ons gidsje staat een wandeling, die we - niet ver van onze parkeerplaats -  kunnen oppikken bij het Nationaal Museum.

We bekijken het enorme gebouw alleen aan de buitenzijde maar gaan wel naar binnen bij het er vlakbij liggende Panorama Raclawicke.

Panorama Raclawicke

Net als Panorama Mesdag in Den Haag is ook Panorama Raclawicke een groot rondlopend schilderwerk. Het doek is maar liefst 120 meter lang en 15 meter hoog en beeldt de opstand van Kosciuszko uit in 1794. Dat zegt ons natuurlijk niks maar aan de hand van een goede audiogids horen en zien we wat deze opstand inhield. Het aardige is dat echte stenen, takken en zand op de voorgrond naadloos overgaan in het doek.
Panorama Raclawicke in Wroclow in Poln

Panorama Raclawicke in Wroclow in Polen
Panorama Raclawicke
Het hele bezoek duurt een half uur maar vonden wij toch zeker de moeite waard. Het schilderij is overigens bijna 40 jaar niet te zien geweest omdat de Communistische regering de openlijke anti-Russische boodschap erin niet kon waarderen. Pas sinds 1985 kan het publiek er weer terecht. Nu is het duidelijk een uitje voor Poolse gezinnen en schoolklassen.

Rynek

De wandeling voert ons verder langs de Maria Magdalenakerk naar het hoogtepunt van de stad: de mooie en gezellige Rynek. Deze Markt spreekt ons misschien nog wel meer aan dan in het tot perfecte prentbriefkaart gerestaureerde centrum van Gdansk. Ook hier zijn de gebouwen in de oorspronkelijke staat gerestaureerd maar het is allemaal net wat doorleefder en daardoor in onze ogen wat ´echter´.
Stadhuis op de Rynek in Wroclow

Marktplein of Rynek n Wroclow
Marktplein in Wroclow

Rynek in Wroclow

Stadsbrouwerij Spiz op Markt  in Wroclow
Stadsbrouwerij Spiz op Markt  in Wroclow

Bier van Stadsbrouwerij Spiz op Markt  in Wroclow
Natuurlijk wordt ook in Wroclow - net als in vele andere Poolse steden en stadjes -  bier gebrouwen en we strijken neer op een van de terrassen om dat plaatselijke brouwsel te proberen. Ook dat smaakt weer best. Vanaf de Rynek lopen we via de oude slagershuisjes -  nu artistieke winkeltjes -  naar de Universiteit.
Universiteit in Wroclow, Polen
Universiteit in Wroclow

Hal van de Universiteit in Wroclow
Ook die is de moeite waard, al hebben we helaas geen tijd om de mooie aula te bezichtigen. We wandelen nog over het Zandeiland richting de kathedraal en zijn daarna via de brug over de Oder weer vlak bij onze parkeerplaats.
Kathedraal van Wroclow

Kabouters

Een aardige bijkomstigheid van de hele wandeling zijn de beeldjes van kabouters, die je overal en nergens kunt tegen komen en die een symbool van de stad zijn geworden. Het schijnen er inmiddels meer dan 400 te zijn maar zoveel hebben wij er niet kunnen vinden. Hoe dan ook is het leuk om ze te zoeken.
kabouter bij universiteit in Wroclow, Polen

kabouterbeeldje in Wroclow
De kabouters zijn te danken aan het Oranje Alternatief, een anticommunistische beweging in Wroclow in de jaren 80 van de vorige eeuw. Het eerste kabouterstandbeeldje werd in 2001 opgericht ter ere van die ludieke verzetsbeweging. Door de jaren heen zijn er steeds meer kleine kabouterbeeldjes bijgeplaatst, vaak bij bedrijven, restaurants en kantoren. In drie straten zijn in de lantaarnpalen klimmende kabouters geplaatst maar daar hebben wij waarschijnlijk letterlijk overheen gekeken.

Geparkeerd In Wroclow in de Ul. Masowiercka, net buiten het centrum. Eén brug verwijderd van het Panorama en Nationaal Museum, ca.. 10 minuten lopen. Daarna nog 10 minuten naar de Rynek. Om te parkeren eventueel door rijden tot bij het water. Wij betaalden 10 zloty voor bijna 5 uur staan.

camperplekje op camping Forteca in Uniechow, Polen
Overnacht dag 21 en 22 en 23 camping Forteca in Uniechow. campercontact.com/no. 53537

GPS: N 50.75573, E 16.69439. Plaatsen rondom een plas. Camping staat onder Nederlands/Pools beheer. Er is een terras en een restaurant. Keurig sanitair.

Na onze rondreis door Polen van 23 dagen rijden we vanaf de camping in Unichow in twee dagen terug naar huis. We overnachten in Heilbad Heiligenstad. Campercontact 1042. Een paar kilometer ten zuiden van de A38. Het is een gratis camperplaats, vlakbij het centrum. Er zijn  geen voorzieningen.

De route voert langs Dresden en via de A38 langs Kassel.
Als je tijd hebt is deze terugreis goed te combineren met een bezoek aan Dresden.
Op woensdag, zaterdag of zondag zou je in Kassel kunnen stoppen om de Waterwerke op de Wilhelmshöhe te bezoeken.

We hadden voor de heen- en terugreis telkens twee dagen nodig. Uit en thuis waren we 27 dagen op stap: van vrijdag 10 augustus tot en met woensdag 5 september.