> Slakken op reis

Edam, Volendam, Marken, Monnickendam



We gaan verder met ons rondje langs het IJsselmeer per camper. 


Komend van Hoorn liggen er vlak voor Edam kort na elkaar drie kleine boerencampings aan de voet van de IJsselmeerdijk.  :  www.campingkleineweel.nl/, SVR-camping
www.zeevangshoeve.nl,  en VEKABO-camping  www.campingdedijk.nl. In Edam is wel een parkeerplaats voor campers bij de jachthaven maar daar mag je niet overnachten. 
Wij vinden nog een plekje op de eerste van de drie kleine campings en blijven hier twee nachten staan. 

Dag 5, 6

Volendam en Marken

Vanaf de camping fietsen we via Edam ca. 5 kilometer naar Volendam. Het kan toch niet zo zijn dat busladingen toeristen naar dit IJsselmeerdorp komen om over de dijk te lopen en dat wij dat als Hollanders nog nooit gedaan zouden hebben. We laten de drukte over ons komen en wandelen met de stroom mee langs de restaurants, de viswinkels, de souvenirshops  en de fotografen.  
De Dijk in Volendam
De Dijk in Volendam


Volendam

Volendam vissersboot

Volendam, de Dijk

Volendam gevelbord met vissersman- en vrouw

Volendam hotel Spaander
Hotel Spaander in Volendam

Het is druk maar ook gemoedelijk en best wel gezellig. En de huizen op die beroemde dijk staan natuurlijk prachtig, met hun gezicht naar het water. Een minpuntje: we hadden gehoopt hier in dit palingdorp nog eens ouderwets gestoofde paling te kunnen eten maar dat bleek men helaas nergens te serveren.

Vanuit Volendam varen we mee met de boot naar Marken. Hoewel Volendam en Marken meestal in één adem worden genoemd, is het in Marken beslist rustiger, althans als wij er in de namiddag zijn. Ook hier een dijk met fotogenieke huisjes die naar het water kijken. Net achter de dijk liggen de terpen. Vroeger werden juist op en tegen die terpen de huizen gebouwd, zodat de bewoners bij hoog water droge voeten hielden. Deze paalwoningen zijn inmiddels aan de onderzijde dicht gemaakt maar de schilderachtige buurtjes bestaan nog. Ook hier wandelen we weer met plezier rond.

Marken, rustig straatje
Marken, op een namiddag in augustus


Marken

Straatje in Marken
Straatje in Marken

Marken haven
Haven van Marken

Onze Museumkaart geeft ons weer gratis entree in het kleine Marker Museum. Hier staan diverse voorbeelden van de traditionele Marker kostuums en de vrijwilligsters achter de balie vertellen er met liefde over de kleurrijke dracht. Alles werd vroeger met de hand gemaakt en aan de kleuren kon men bijvoorbeeld zien of iemand in de rouw was en de gradatie van die rouw. Er waren kostuums voor kinderen en speciale kledij voor bruid en bruidegom. Ook weer leuk en interessant. 

Nog meer lezen over Marken en Volendam. Ester van Lifelicious schreef een blog over Marken en een over Volendam en Zaanse Schans. 

Edam en Monnickendam

De volgende dag fietsen we naar Edam en Monnickendam. Edam was ooit ook een stad met rijke kooplieden.  En met bijzondere schippers. Een aantal van de schippers van de vloot van Michiel de Ruyter kwam uit Edam. Zij droegen zelfs zijn kist op de begrafenis van de zeeheld. (zie de uitnodiging in het kleine museum van Edam). De VOC-welvarendheid van de stad vind je nog terug in de vele mooie gevels van de panden langs de stadsgracht, die midden door het oude centrum loopt.


Gevel in Edam

Edam
Edam

Markt in Edam
Markt in Edam

En natuurlijk is Edam bekend om zijn ronde kaasjes en de kaasmarkt. We zijn jammer genoeg een dag te laat voor die op woensdag gehouden markt. 

 Dit folkloristisch gebeuren vindt iedere woensdag plaats in juli en augustus tot en met 19 augustus van 10.30 tot 12.30 uur. www.kaasmarktedam.nl/
Ook nog op zaterdag 8 augustus. Er is dan kaasmarkt van 18.00 tot 19.00 uur. Daarbij ook een Oud Hollandse Streekmarkt vanaf 17.00 uur.
Op zaterdag 15 augustus is het Waterdag in Edam. Oftewel een grote vrijmarkt langs het water, dat dwars door het stadje loopt.  De Waterdag bestaat al lang en was van oorsprong en dag, waarop de inwoners oude boel verkochten en met de opbrengst daarvan een of twee weken later de kermis betaalden.

Weer een andere sfeer heeft Monnickendam.  In dit dorp voeren de bewoners vroeger niet zo zeer uit om te vissen als wel dat ze de vis verwerkten. Monnickendam was beroemd om zijn vele visrokerijen. Er is er nu nog één over. Ook in Monnickendam vind je prachtige geveltjes. Tegenwoordig is de plaats vooral de grootste plezierhaven van het land. Net als in Hoorn en Medemblik liggen hier verder de gerestaureerde schepen van het Varend Erfgoed.
Monnikendam, Visserijdagen

Monnikendam haven
Monnickendam

Monnikendam palingroken
Vis roken tijdens de Visdagen in Monnickendam

Varend erfgoed in Mnnickendam

Vrouwen in klederdracht Visserijdagen Monnikendam

Monnickendam

Visrokerij in Monnickendam

We treffen het. Dit jaar worden voor het eerst in de zomermaanden op vrijdag de Monnickendammer Visdagen georganiseerd. We beleven de laatste mee. Het is een kleinschalig evenement, waarbij het vis roken centraal staat. Daarnaast zijn er kraampjes met oude ambachten, een plaatselijk groepje zingt oude zeemansliedjes en mensen in oude dracht mengen zich tussen het publiek. Juist door zijn kleinschaligheid leuk en gezellig.www.monnickendammervisdagen.nl

 Er is rond Edam nog veel meer te lopen en te fietsen en gemakkelijk hadden we hier nog een paar dagen doorgebracht. Onze tijd is echter om en we gaan weer richting huis.


In juli 2016 zijn we we verder gegaan met ons rondje IJsselmeer per camper. Het stukje tussen Durgerdam en Muiden hebben we over geslagen, maar vanaf het Muiderslot hebben we - tegen de klok in de oevers van de toenmalige Zuiderzee gevolgd tijdens ons Rondje IJsselmeer van Muiden tot Makkum

Met de camper naar de West Balkan

In de vroege zomer van 2015 gaan we naar de West Balkan. 

Servië, Macedonië, Albanië, Montenegro, Kroatië, Bosnië-Hercegowina
De Westelijke Balkan: Albanië en de staten, die vroeger Joegoslavië vormden
We reizen met de camper door Servië, Macedonië, Albanië, Montenegro, Kroatië en even door Bosnië-Hercegowina (Mostar).


'Het land achter Gods rug' en 'De herberg met het hoefijzer'. Boeken van A. den Doolaard, die we decennia geleden lazen. Verhalen, die fascineerden en die speelden in een ruig en onherbergzaam land, het toenmalige Joegoslavië en Albanie.



We kwamen er nooit in die jaren: het land was te ver. Bovendien was het communistische Joegoslavië onder Tito niet erg toegankelijk. Na de Balkanoorlog in de negentiger jaren van de vorige eeuw viel het land uiteen in een verzameling afzonderlijke staten.
Kroatië bezochten we eerder maar de andere staten zijn voor ons nog steeds ver en vreemd.
Maar in 2015 gaan we die kant op. We hebben een route bedacht, waarbij we in de verschillende landen een aantal hoogtepunten aandoen.
Na een aanrijroute door Duitsland en Oostenrijk ligt het beginpunt van onze reis door voormalig Joegoslavië en Slovenië (camping in Ptuj). Hiervandaan rijden we door Kroatië naar Servië. Daarna trekken we door Macedonië, langs het meer van Ohrid naar Albanië en dan door naar Montenegro. Via Kroatië en Bosnië-Herzegowina komen we weer terug in Slovenië.

We hebben veel inspiratie opgedaan uit de reisverslagen van anderen, die eerder door deze fascinerende landen reisden.

Cor en Rina in West Balkan

Reisverslag NKC-reis West-Balkan

Ina en Marinus in West Balkan

Het rode busje

Roadtrip door Albanië en Balkan

Tips over het reizen in het algemeen door deze landen geeft Bianca van het blog
biancaoverdegrens.com

                                                                                Zie aanrijroute
                                                                                Ga verder met Servie
                                                                                Ga verder met Macedonië
                                                                                Ga verder met Albanië
                                                                                Ga verder met Montenegro
                                                                                Ga verder met Dubrovnik
                                                                                Ga verder met Mostar
                                                                                Ga verder met Kroatië - Dalmatië

Lange aanrijroute naar West-Balkan

Met de camper naar West-Balkan  

We willen met de camper naar de West-Balkan en die ligt niet naast de deur als je in West-Nederland woont. We doen 2,5 dag over de 1230 kilometer naar Ptuj in Slovenië. 

Alternatief:Je zou voor een andere aanrijroute ook met de camper naar Wenen en Budapest  kunnen gaan. Daarna van Budapest  zuidwaarts door Hongarije naar Belgrado. 

Dag 1 t/m 3    22, 23, 24 mei


Onze reis begint vrijdag 22 mei 2015
Paspoorten en creditcards? Check. 
Kaarten en gidsen? Check. 
Pindakaas en hagelslag? Check. 
En zo checken we 1001 dingen. En nog een paar meer deze keer, want via Holidaylink - vakantieoppas komt een familie op huis en tuin en bovenal op poes Matsy passen. De familie arriveert na ons vertrek en we willen het huis natuurlijk wel spic en span achterlaten voordat we vrijdag om 9.30 uur de deur achter ons dicht trekken.

Hoewel we soms graag als slakken rustig aan binnenwegen zoeken, kiezen we nu toch voor de Duitse Autobahn. Via Venlo, Keulen rijden we over de Rechtsrheinische Autobahn A3 via Frankfurt naar Wurzburg. Zo’n 20 kilometer later vinden we rond 18.00 uur een plaatsje op http://www.camping-mainblick.de in Schwarzach-Schwarzenau 

Hoewel we veel files verwachtten, is dat vandaag mee gevallen en kijken we terug op een voorspoedige tocht langs en door het groene, glooiende en weidse Duitse landschap.
We hebben vandaag 555 kilometer gereden. 

Dat er geen files zijn kunnen we zaterdag 23 mei  niet zeggen. Voor en na Nürnberg staan we soms stil en rijden we soms stapvoets verder.  Het schiet niet op en bovendien reizen na Passau donkere wolken en kletterende regen met ons mee. Kort voor Graz in Oostenrijk houden we het na 19.00 uur voor gezien en zetten de camper op de handrem op de kleine  camping-lanzmaierhof in Frohnleiten.  We staan er in een boomgaardje achter een oud hotel, annex restaurant.

Het is allemaal wat vergane glorie maar de vriendelijkheid van de gastheer maakt alles goed. Zoals in Fawlty Towers vervult hij meerdere rollen en verandert hij met behulp van een wit jasje van gastheer in kok. Met verve bereidt hij in die rol voor ons een eenvoudige maar voedzame (en lekkere) maaltijd: verse, plat geslagen cordon bleus met sla.
We hebben vandaag 559 kilometer gereden.

Ptuj

Zondag 24 mei resten ons dan nog slechts 120 kilometer naar camping-terme in ptuj  in Slovenië. (ACSI—camping). campercontact. nr 10077

Vlakbij de camping ligt een uitgestrekt complex met vele zwembaden met glijbanen en dergelijke. Dat laten we voor wat het is, ook omdat zon en wolken elkaar vandaag afwisselen. In plaats daarvan wandelen we ‘s middags langs de rivier in een klein half uur naar het dorp Ptuj. Het is duidelijk een oud stadje, waar boven een kasteel torent. De Slovenen doen ook erg hun best om het toeristen naar de zin te maken met kamers, B&B , terrasjes en ijssalons. We treffen het, want deze dagen is in het dorp een soort zomermarkt gaande. Er staan kraampjes met lokale producten, de bewoners ontmoeten elkaar met glazen wijn en het plaatselijke koortje zingt. Een feestelijke zondagmiddag dus.


24-05-2015 Ptuj
24-05-2015 Ptuj24-05-2015 Ptuj
                                                                                                                          Ga verder in Servië

Servië


Servië staat bekend als cultuurland. Er zijn vele historische stadjes, kastelen, kerken, kloosters en prachtige natuur. 


Het landschap van Servië is ongeveer voor de helft vlak en de andere helft is bergachtig. Servië kent verschillende berggebieden met meer dan 15 bergen die boven de 2.000 meter reiken. Daarnaast heeft het land verschillende Nationale parken en de rivier de Donau.

 Het eerste deel van route voert van Ptuj in Slovenie door Kroatie naar Semskra Mitrovica in Servie. Daarvandaan gaan we naar Belgrado. 


We rijden zuidwaarts naar Kremna, waar o.a een rit met een historische trein op het programma staat.


Verder bezoeken we enkele oude kloosters in de omgeving van Mataruska Spa.


Via Vranje rijden we naar Skopje in het noorden van Macedonië.



Handige sites voor Servie:

Algemene informatieWat te doen in Servië

Campings en camperplaatsen:
camping associatie
campercontact Servie:
lijst campings-in-Servië door Sandra van Stralend Schrijven/

Overnachtingsplaatsen:
Camping Zasavica
Camping Dunav bij Belgrado
Camping Viljamovka bij Mokra Gora/Kremna
Autocamp Enigma bij Vranje
Camperplaats bij Motel Prodejane

Balgrado:
wandelen in Belgrado

Kremna:
treintje mokra-gora-8/
dienstregeling treintje:
Drvengrad-on-mecavnik (houten filmdorpje)

Open lucht museum:
Sirogojno bij Zlatibor

Kloosters:
kunst en cultuur in Servië      

Over eten in Servië:
Stralend Schrijven over typisch Servisch eten                                

Van Ptuj naar Belgrado

Dag 4/5  25 en 26 mei

     Servie

“Deze?”vraagt de vriendelijke oude baas in het restaurant van camping/annex ezelboerderij Zasavica bij Sremska Mitrovica in West-Servië. Althans, die vraag begrijpen wij als hij een plastic 3-liter fles (waarin in Nederland zonnebloemolie wordt verkocht) omhoog houdt. We knikken en krijgen een glas witte wijn ingeschonken. De communicatie verloopt met handen en voeten en een enkel woord Duits of Engels.

Dat wordt anders als later de baas arriveert. In goed Engels vertelt hij hoe zijn vader 17 jaar geleden gegrepen wed door het natuurgebiedje met allerlei flora en fauna. Vader wist het op een lijst van beschermde natuurgebieden te krijgen. In de loop der jaren zijn er een een boerderij met ezels, een restaurant en een camping gevestigd. De ezels leveren ezelinnenmelk, waar een bijzondere kaas van wordt gemaakt. Het geheel heeft ook een educatieve functie en trekt schoolklassen en toeristen. Voor groepen organiseert men rondvaarten door het gebied, dat sprekend op de Biesbosch lijkt, compleet met uitgezette bevers. Voor ons tweeën blijft de boot aan de kant liggen.



Niet de Biesbosch maar natuurgebied Zasavica




P1060897 (Small)P1060903 (Small)P1060910 (Small)


Tussen de buien door maken we een wandelingetje over het terrein, beklimmen de uitzichttoren en bewonderen we het ooievaarsnest.

De camping ligt niet ver van Sremska Mitrovica en die plaats was ooit een van de vier hoofdsteden van het Romeinse Rijk. Er zijn nog een paar overblijfselen van te zien. Ook die zien we tussen de buien door. We weten niet goed wie we moeten geloven:  de Serviër, die vertelde dat het al vier weken regende of de campingbaas, die ons bezwoer dat het een week eerder meer dan 30 graden was. We neigen naar de eerste! 


Muurschildering verijst naar Romeins verleden

Romeinse resten

We zijn hier gekomen na een rijdag van Ptuj in Slovenië, door Noord-Kroatië. Een slaapverwekkende tocht door een vlak en saai landschap. Bovendien is het de gehele dag grijs, grauw en nat. 
Rond Zagreb is wel te merken dat Kroatië zijn best doet om Westers te zijn. Ten Noorden van die stad passeren we een Amerikaans aandoend outletcenter en wat later een enorm winkelcentrum met Westerse ketens als Zara, H&M en C&A.

Dat beeld is drastisch anders als we eenmaal de grens met Servië over zijn. De oorspronkelijke snelweg van betonplaten heeft weliswaar een asfaltlaagje gekregen maar dengt-dengt nog steeds als vroeger. Eenmaal van de snelweg af, zijn de wegen wel heel maar lijken toch erg veel op een lappendeken. En ook de huizen tonen een duidelijk lager welvaartsniveau dan in de Westelijker landen.




Dinsdagmiddag rijden we door naar Belgrado
Gereden: Afstand Ptuj-Zasavica: 421 kilometer
Overnacht: camping-zasavica in Sremska Mitrovica  campercontact 18471

Gereden: Afstand Zasavica-Belgrado-Zemun: 82 kilometer

Overnacht:  camping Dunav in Zemun, Belgradocampercontact nr. 15236

Belgrado per camper

Servie – Belgrado

We zijn de laatste dagen gewend geraakt aan grijs en grauw weer, waarbij de kletterende plensbuien zich afwisselen met zeurende druilregens. Dat weer weerhoudt ons dus niet om - gewapend met paraplu's – het 800 meter lange weggetje van camping Dunav in voorstad Zemun af te lopen naar de hoofdweg om daar bus 704 of 706 te nemen naar het eindpunt in Belgrado-centrum. 

Kremna en omgeving


Dag 7   28 mei  


Van Belgrado naar Kremna

Wie door Servië trekt, moet geen haast hebben. De afstand van Belgrado-Zemun naar Kremna in West-Servie is zo’n 200 kilometer maar vergt een reistijd van ruim 4,5 uur zuivere rijdtijd. 
Onze Tom-Tom kent wel voldoende wegen in Servië maar helaas maar weinig plaatsen. Het invoeren van een route naar de uitgezochte camping Viilmajovca bij Kremna is daardoor niet eenvoudig. In een combinatie van kaart en Tom-Tom lukt het ons toch onze weg te vinden.

De route voert ons door de buitenwijken van Belgrado, via allerlei ‘witte’ weggetjes uiteindelijk naar weg 19 en vandaar via weg 101 naar Valjevo. De wegen zijn best wel goed berijdbaar maar er zijn ook stukken, waar het flink sturen is om de kuilen en gaten te vermijden. We komen door dorpjes met lintbebouwing en zien afwisselend opgeknapte en nog niet afgebouwde huizen. Het boerenland ligt er meestal schoon en georganiseerd rommelig bij.
Die indruk is anders als er sprake is van enige industrie; vaak ziet dat er vuil of vies en zeker rommelig uit.

Servië per camper - autoweg
Onderweg op de autoweg 


Servië, onderweg per camper
Onderweg door servië



Rondom Valjevo wordt het landschap heuvelachtiger en na deze stad voert weg 21 ons echt over bergen en door dalen. Echt armoedig vinden we het hier niet maar het is wel duidelijk dat het land in opbouw is en dat het welvaartsniveau nog flink wat lager ligt dan in West-Europa.

Kremna

Via de vuile industriestad Uzice komen we in het dorp Kremna. Daar vinden we op camping Viljamovka een plekje tussen de jonge perenbomen en worden we allerhartelijkst ontvangen door de oude campingbaas. Met hulp van zijn assistente, die een paar woorden Engels kent, legt hij de bezienswaardigheden van de streek uit. 




Die uitleg gaat gepaard met glaasjes door hem zelf gestookte perenbrandy. Gul worden daarbij telkens onze glaasjes weer bij geschonken. “Op één glas kun je niet lopen”, zo legt hij met zijn drie woorden Engels uit. Bovendien zorgt zijn met een medaille bekroonde destillaat volgens hem zowel voor zuiver bloed, als voor een opgeruimde geest en is het spul ook nog karaktervormend. Tegen zo veel vriendelijkheid en argumenten zijn we niet opgewassen. Overladen met tips voor morgen – en een heel klein beetje tipsy – lopen we terug naar de camper.

Servië, kamperen tussen de perenbomen op camping bij Kremna
Kamperen tussen de perenbomen


Servië, uitzicht vanaf camping Viljamovka
Uitzicht vanaf de camping


Servië, hooischelven vlakbij camping Viljamovka
Hooischelven vlakbij de camping


Servië, distilleerderij op camping Viljamovka bij Kremna
De distilleerderij van de campingbaas


Gereden: 216 kilometer
Overnacht: Camping viljamovka in Kremna   campercontact. 22561
Weer: Bedekte lucht maar droog.


Dag 8  29 mei   


Openlucht museum Sirogojno


Eindelijk, daar is-tie dan:  de zon!

Eigenlijk willen we mee met het smalspoortreintje in Mokra Gora, maar dat blijkt deze morgen in dit schoolreisjesseizoen helemaal vol te zitten. We maken daarom een reservering voor morgen en bezoeken vandaag het openlucht museum Sirogojno 

Het wordt een mooie rit door het berglandschap. Met een combinatie van kaart, aanwijsborden langs de weg  en TomTom (Sirogojno valt onder Nuttige plaats – toeristische attractie) vinden we na ca. een uur rijden over smalle regionale weggetjes het dorp moeiteloos.

Sirogojno is een etnisch dorp met oude, houten huizen uit de streek. Het laat zien hoe er aan het einde van de 19e eeuw werd geleefd. Rond het hoofdhuis werden kleine huisjes (niet meer dan een slaapkamer) gebouwd voor de getrouwde zonen. Verder waren er op het erf schuurtjes, stallen voor vee, ruimtes om kaas te maken, andere om groenten te bewaren en weer andere om fruit te drogen. Leuk om te zien.

Servië, Openlucht museum Sirogojno
Openlucht museum


Servië, Openlucht museum Sirogojno


Servië, Openlucht museum Sirogojno


Interessant vonden we ook het breimuseum, waarin werd uitgelegd hoe in de 60-er en 70-er jaren de vrouwen uit de regio zich een inkomen verwierven door truien, vesten en jassen te breien van prachtig gekleurde IJslandse wol. Ze waren beroemd om hun deels ingebreide en deels geborduurde patronen. Nog altijd worden in kraampjes lokale breiwerken verkocht. .

Hedendaags leven

Eenmaal terug op de camping raken we in gesprek met de vrouw van de campingbaas, die wat Engels spreekt. Zij is er alleen in weekenden. Ze vertelt dat het terrein van haar grootvader is geweest. Haar man – een oud-professor (leraar denken wij)  in de muziek – is wat jaren geleden de camping begonnen. 
De twee dochters hebben respectievelijk Engels en Farmacie gestudeerd maar verdienen slecht. Volgens haar verlaten daarom veel jonge mensen, die hebben gestudeerd het land. Toekomst voor haar kleindochters ziet zij vooral in Europa. De opbrengst van de camping moet helpen om die meisjes in Oostenrijk te laten studeren. Daarmee wordt meteen duidelijk waarom de prijzen hier in euro’s staan.

De vrouw van de campingbaas wenst voor haar kleindochters een betere toekomst dan deze. 


Gereden: 118 kilometer
Overnacht:  Camping viljamovka in Kremna   campercontact. 22561
 Weer: blauwe lucht en zonnig



Dag 9  30 mei   

Treinrit Mokra Gora

Het hoort de laatste jaren bijna onverbrekelijk bij onze reizen: een bijzondere treinrit. Meestal  worden ze in de reisgidsen of de plaatselijke brochures als ‘de mooiste’ of ‘de meest bijzondere’ treinreis omschreven. De treinrit van vandaag vormt daarop geen uitzondering. Het traject staat bekend als de Sargan 8 bij Mokra Gora, zo’n 15 kilometer van de camping. 

treintje mokra-gora-8/
dienstregeling treintje:

De rit in de oude rijtuigen is zeker charmant en het landschap is mooi, zij het niet spectaculair. Eigenlijk gaat het bij dit treintje vooral om het vernuft van de spoorwegingenieurs, die het smalspoor in de twintiger jaren van de vorige eeuw aanlegden.
Net als in Flam in Noorwegen (flam-trein) bestaat dat vernuft er uit dat zij kans zagen om over een lengte van 15 kilometer bijna 300 meter hoogteverschil te overbruggen. Dat deden ze door 22 tunnels door de bergen te hakken en 5 bruggen te bouwen. Over en door de berg heen beschrijven de rails een 8, vandaar de naam van het traject, dat ooit deel uitmaakte van een spoorlijn, die Belgrado met Dubrovnik verbond.
Servië treinroute Mokra Gora bij Kremna
De rit gaat van rechtonder naar links boven. Zie de 8.


Servië, in trein Mokra Gora bij Kremna


trein Mokra Gora


Servië, trein Mokra Gora gaat tunnel in


Servië, stationnetje Mokra Gora
Op een klein stationnetje . . . . 



Het lijntje hield in 1974 op te bestaan en raakte in bijna 25 jaar overwoekerd door onkruid en in verval.  In 1999 hebben enthousiaste vrijwilligers het met steun van de spoorwegmaatschappij voor elkaar gekregen dat het traject weer in oude glorie werd hersteld en het treintje weer ging rijden. Dit laatste tot grote vreugde van de regio, want sindsdien is het een toeristische attractie, die veel bezoekers trekt.

Servië, uitzicht vanuit trein Mokra Gora
Uitzicht vanuit de trein

Kustendorf (Drvengrad)

Na afloop van de ruim twee uur durende rit heen en terug bezoeken we nog het filmdorp Kustendorf (Drvengrad). Het dorp is ooit gebouwd door filmregisseur Emir Kusturica voor zijn film ‘Life is a Miracle’. Het mocht wat kosten zeker! Inmiddels is het geheel in gebruik als een hotel en kun je in de verschillende huisjes overnachten. Drvengrad-on-mecavnik (houten filmdorpje)

Servië, filmdorp Drvengrad


Servië, filmdorp Drvengrad



Gereden: 29  kilometer
Overnacht: Camping Viljamovka in Kremna   campercontact. 22561
 Weer: blauwe lucht en zonnig