Thuisreis uit Rusland en naschrift

Met het bezoek aan de Peterhof nabij Sint Petersburg is de rondreis Het Oude Rusland Verkennen voorbij. Ons wacht alleen nog de grensovergang naar Narva in Estland en daarna de circa 2400 kilometer lange rit naar huis. We gaan er 4,5 dag over doen. Lees ook ons naschrift. 



We nemen de laatste dag (dag 31) van de rondreis afscheid van elkaar op de overnachtingsplaats en rijden vervolgens in colonne naar de grens. Een fout in de navigatieapparatuur laat ons een omweg maken over een smalle zandweg vol kuilen. De hele ‘trein’ moet keren en ook een stop bij een goed gesorteerde bakker kost nog tijd. De grensovergang zelf verloopt echter (relatief) snel en soepel. Weliswaar moeten weer alle kastjes open maar binnen anderhalf uur zijn we Rusland uit en Estland in. 


Terugreis

We nemen de kortste weg naar huis en rijden dezelfde dag (en dat is dag 38 van deze hele reis, gerekend vanaf huis) nog Estland uit en vinden een leuke en stille overnachtingsplaats, een stukje ten zuiden van Valka. 

Overnacht bij Valka in Letland. Campercontact no. Campercontact no. 61513  
Een gratis plekje op een picnicplaats vlakbij de rivier. Er zijn geen voorzieningen. 
De volgende morgen oren we gezang en komen er vlotten langs peddelen met daarop een heel gezelschap, dat duidelijk zin heeft in een feestje. 


Heuvel der Kruizen

Op dag 39 maken we in Letland nog een omweg naar de Heuvel van Kruizen. De Heuvel der Kruisen is een bedevaartsoord zo'n 12 km ten noorden van de stad Šiauliai in Litouwen.  De eerste kruisen schijnen te dateren van het begin van de 19e eeuw toen boeren kruizen oprichten om God te eren en te smeken om een goede oogst. Later kreeg de heuvel een politieke betekenis toen families van tijdens opstanden verdwenen slachtoffers op de vroegere verdedigingsheuvel symbolische kruizen plaatsten om zo hun dierbaren te eren. 
Litouwen, Heuvel der Kruizen

Door de jaren heen werden op de heuvel niet alleen kruizen geplaatst, maar ook grote crucifixen, gravures van Litouwse patriotten, beelden van de maagd Maria en gebedskettingen. Het precieze aantal kruizen op de heuvel is onbekend, maar in 2006 werden er meer dan 100.000 geteld. Tot op de dag van vandaag laten mensen er hun kruisje achter om iemand te herdenken. Ze staan er dan ook in alle soorten en maten. Vrijwel iedere Litouwse familie heeft hier tenminste één kruis staan op de heuvel maar wij zagen ook kruizen van bedrijven en wielerclubs. De heuvel is in de loop der jaren diverse keren door de communisten met de grond gelijk gemaakt maar steeds weer opnieuw verschenen de kruizen. 

Op 7 september 1993 bracht paus Johannes Paulus II een bezoek aan de Kruisheuvel en noemde de plaats 'een plek voor hoop, vrede, liefde en opoffering'. 

Iedereen is vrij om ter plekke een kruis of kruisje neer te zetten. Het geheel is zo een chaotische en tegelijkertijd bizarre plek geworden, waar we in een mengeling van verbazing en fascinatie rond lopen. De plek wordt ook bezocht door bussen vol Chinese toeristen. Even fascinerend als de kruizen zelf vinden we deze bezoekers, die soms vreemde poses aannemen om zich te laten fotograferen met die berg van kruizen op de achtergrond. 
W lopen de heuvel op en maken er natuurlijk foto's maar na een uurtje hebben we het wel gezien. 
Deze kruizenheuvel was de enige bezienswaardigheid, die we op de terugweg in Litouwen hebben bezocht. Wij vonden het leuk om te zien, zeker als je er bijna langs komt. Maar we zouden er geen grote omweg voor maken. Op de heenweg brachten we enige dagen door in Vilnius. 

Overnacht in Suwalki, in het Noorden van Polen. campercontact no. 22409 
Een prima camperplaats, vlakbij sportaccomodaties  maar de het restaurant op loopafstand aan een meertje was jammer genoeg dicht. We vonden de wat verderop gelegen camping, waar we op dag 3 waren leuker. (camping-widok in Nowenka)

De wegen in Estland, Letland, Litouwen en het Noorden van Polen zijn goed berijdbaar maar schieten niet erg op. Vanaf Warschau zijn er autowegen en gaat het tempo omhoog. Op dag 40 rijden we naar Poznan, westelijk in Polen. 

Overnacht in Poznan  op Hotel-camping Malta. Campercontact Campercontact no. 28456 Met de ACSI--kaart betalen we per pin (omgerekend) 19 euro. Het is een camping met prima voorzieningen, waaronder een restaurant, waar we goed hebben gegeten. We hebben geen tijd om de stad te bezoeken maar zien wel dat er op loopafstand van de camping een tramhalte is, waar je op de tram kunt stappen naar het centrum. 

Op dag 41 rijden we via de autoweg richting Osnabruck. 
Overnacht in Bissendorf. Daar vinden we een gratis overnachtingsplaats, een stukje voor Osnabruck in Bissendorf bij een groot camperbedrijf. Campercontact no. /629 

Op dag 42 wachten ons de laatste 280 kilometer naar huis.


Voorbeelden van andere overnachtingsplaatsen zijn te vinden bij de heenreis


Terugblik


Het Oude Rusland Verkennen is onze tweede reis met Expedition Far East, een reis waarin het vooral gaat om cultuur. We weten inmiddels dat op reis gaan met Hans en Nancy betekent dat je een reis krijgt, die is gebaseerd op hun eigen reiservaring, gecombineerd met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zo nodig flexibiliteit. Het credo daarbij is ‘individueel waar dat kan en alleen gezamenlijk waar het moet’ (of in ieder geval beter/handiger is).  De lastige grensovergangen deden we daarom gezamenlijk, de – in het Russisch toch moeilijk vindbare – overnachtingsplaatsen waren uitgezocht en de eerste verkenning van de metro en het centrum in Moskou en Sint Petersburg waren begeleid.  

Het bezoek aan een bemiddelde bevriende Russische familie was een onovertroffen extra belevenis. Daarnaast was er veel tijd en gelegenheid om de dagen op eigen wijze in te vullen. Zo hebben we in ons eigen tempo stil gestaan bij de geschiedenis van Wit-Rusland, genoten van de drukte in Moskou, van de kunstschatten in de Hermitage in Sint Petersburg, van de vele met gouden koepels getooide kerken en kloosters langs de Gouden Ring maar ook van de houten huizen op het uitgestrekte platteland, waar de tijd soms lijkt te hebben stil gestaan. 

Reizen met Hans en Nancy betekent wel tips en aanwijzingen krijgen maar geen uitgestippelde excursies. Daarmee was onze persoonlijke vrijheid tijdens deze reis optimaal. Dat zij de reis zelf hebben voorgereden merk je aan de uitgekiende dagindelingen, rijafstanden en de uitgezochte overnachtingsplaatsen. We hadden het zelf (als we dat al hadden gekund in het Russisch) niet beter kunnen uitstippelen. 

Yandex

Handig vonden wij de door Hans geadviseerde apps van Yandex. Je kunt er niet alleen de weg op vinden, maar ook de lijnen van de metro in Moskou en Sint Petersburg. 
Bovenal konden we via de Yandex-app taxi’s bestellen, vergelijkbaar met Uber. Je ziet op de app meteen wat de ritprijs kost en rekent contacnt af bij de chauffeur. De ritten waren goedkoop en snel. 

We kijken terug op een bijzondere en interessante reis door een land, waar je vroeger niet kon komen, dat veel tegenstellingen kent en zowel vreemde  als bekende aspecten heeft. Het zwaartepunt van deze reis lag echt op de culturele aspecten, de grote steden en de vele kerken en kloosters met hun gouden koepels.Daarnaast was er de tegenstelling met de eenvoudige en vaak armoedige houten huizen op het platteland. Voor de natuur hoef je niet naar deze hoek van Rusland. Het landschap is meestal vlak en biedt naast de houten huizen slechts akkers en soms eindeloze bossen vol naaldbomen en berken. 

We hebben in 42 dagen uit en thuis ca. 7000 kilometer gereden. 


Vooroordelen weerlegd

Om wat tegengas te geven bij alle waarschuwingen, die wij van te voren kregen bij het bericht van een camperreis naar Rusland, kunnen we na deze reis zeggen dat het allemaal reuze meeviel. 

Hieronder gaan we op wat vooroordelen in.   

Grensovergangen


De grensovergangen duren inderdaad vaak lang. De controles vergen in onze Westerse ogen heel veel administratieve rompslomp. En waarom je al die papieren en je documenten wel drie of vier keer aan steeds weer een ander loket moet laten zien, snappen we ook niet. Veel moet in het Russisch, omdat maar een enkele beambte wat Engels spreekt. Wel waren alle beambten correct en soms zelfs vriendelijk en behulpzaam. Advies: blijf rustig en onderga het. Het hoort erbij. 

Je schijnt (in ieder geval vanaf Estland) ook een plek in de rij bij de grens te kunnen reserveren. Zie hiervoor /www.estonianborder.eu/


Afstanden en wegen

Op de kaart lijken de afstanden niet zo lang  maar Rusland is gigantisch groot en plaatsen liggen vaak een flink eind uit elkaar. Het betekent dus hele einden rijden.
Op die kaart wordt die afstand overbrugd met een ‘rode weg’ en dan verwachten wij een flinke doorgaande weg.  Vierbaanswegen komen voor maar vaak is zo’n weg  een in onze ogen ouderwetse twee- of driebaansweg.. Over het algemeen zijn de doorgaande wegen goed te berijden, maar er zijn ook flink lange stukken met kuilen en hobbels.  Ook na de afslag naar een kleinere plaats verandert het asfalt soms in een hobbelige weg vol kuilen en gaten.
Alleen rond de grote steden liggen enorme, brede en drukke wegen tot wel zes banen breed.
Complicatie daarbij is dat je in Rusland links en rechts mag inhalen. Dat doen de Russische automobilisten dan ook met verve. Eerder beschreven wij hun rijstijl al als ‘ieder voor zich maar ik eerst’.  Dat kom je zeker tegen bij rotondes, waar er vaak aan de rechterkant nog gauw een auto tussendoor wil gaan. Op de tweebaanswegen buiten de steden kom je soms kamikazepiloten tegen, die aan het inhalen zijn. Kortom, je moet opletten.  Maar we hebben zonder kleerscheuren of schrammen 2800 kilometer door Wit-Rusland en Rusland gereden en dat geldt ook voor onze medereizigers. Wij vonden het verkeer rondom Moskou en Sint Petersburg niet erger dan dat om Rome. 
Dat er veel te hard wordt gereden hebben we overigens nauwelijks meegemaakt; de wegen lenen zich daar ook niet voor. 

Brandstof

Diesel is overal volop verkrijgbaar. Bij iedere iets grotere plaats zijn pompen, soms zelfs van Westerse merken. Waar dat kon kozen we zo’n pomp en anders een, die er druk beklant uitzag. Ook LPG (voor onze gastank) hebben we kunnen tanken. We konden ook overal met creditcard betalen. Bijzonderheid: je betaalt eerst met je creditcard het geschatte aantal liters en gaat dan tanken. Heb je te hoog geschat, dan wordt dat bedrag weer teruggeboekt. 

Mensen en taal

We hebben ons geen moment onveilig gevoeld en zijn overal vriendelijke en behulpzame mensen tegen gekomen.  Alleen in de Peterhof in sint Petersburg beantwoordden  de vrouwelijke wachters in de zalen aan het cliché van norse en onvriendelijke Russinnen. Verder zijn we alleen maar mensen tegen gekomen, die het oprecht leuk vonden, dat we de moeite hadden genomen naar hun land te komen, althans, dat legden ze dan zo goed mogelijk uit. Het is jammer, dat de meeste Russen geen woord Engels of Duits spreken maar als (jonge) mensen wel wat Engels hadden geleerd dan waren ze maar wat trots om dat op ons uit te proberen. 
Alle opschriften zijn in het cyrillisch schrift en dat kunnen wij slechts met moeite enigszins lezen. Wij vonden dit lastig. 


Zelf doen?

We zijn gewend om onze reizen altijd zelf uit te stippelen maar dat zou bij deze reis toch wel moeilijk zijn geweest. De route vinden is niet zo'n.probleem, hoewel richtingborden vaak in het cyrilisch schrift staan aangegeven maar met een goede kaart kom je een heel eind. 

Het vinden van overnachtingsplaatsen is lastiger. Campercontact biedt slechts plaatsen in Moskou, in Suzdal en in Sint Petersburg. Verder is er wat (soms verouderde) informatie te vinden op deze site met Russische campings. 

Al met al zijn wij blij dat we de reis met Expedition Far Est  hebben gemaakt en de overnachtingsplaatsen onderweg vooraf waren uitgezocht. 

Zelfdoeners zouden voor visuminformatie kunnen kijken op www.rusreis.nl/ 
Henk de Lange  geeft ook informatie over de voorbereidingen voor een reis naar Rusland. 
Echt lang door Rusland reist Frits Mahn
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten