Met de camper naar Ierland

In augustus 2016 gaan we met de camper naar Ierland. We waren eerder meermalen in Dublin en in 2007 reisden met onze caravan door Ierland. Toen zagen we vooral het midden en het zuiden van het land, nu doen we ook het Noorden aan en rijden we een flink stuk van de Wild Atlantic Way, langs de kust van de Atlantische Oceaan.

Naar Ierland ga je niet voor het mooie weer. Het land wordt vaak als eerste aangedaan door de depressies, die van de oceaan komen. We weten het dan ook: het kan er koud en nat zijn. "Vier seizoenen op een dag", noemde onze zoon het, die er jarenlang woonde. We kennen het land verder van het droevige en bijna van vocht doortrokken boek van Frank McCourt De As van mijn Moeder. Uiteindelijk hebben wij maar drie dagen met veel regen gehad. Daarnaast zeker zeven of acht dagen mooi zonnig weer. De rest van de dagen was het steeds afwisselend zonnig en bewolkt met af en toe een drizzle-bui.

We komen in Ierland door met de PenO-ferry van Rotterdam naar Hull te varen, vervolgens zo;n 450 kilometer te rijden naar Cairnryan in Schotland en daarvandaan over te varen naar Larne in Noord-Ierland. Zo gaan we over twee zeeën naar Ierland.

Onze route voert ons en de camper vervolgens via Belfast langs de Causeway Coastal Route langs de kust van Noord-Ierland. In Donegal pakken we de Wild Atlantic Way op en rijden we met de camper door de ruige counties van Donegal en Connemara. Later komen we langs de Cliffs of Moher en rijden we in het zuiden over het Schiereiland Dingle en vanuit Killarney over de beroemde Ring of Kerry.

Daarna verlaten we de Wild Atlantic Way. We gaan oostwaarts naar emigratiehaven Cobh (Quenstown) en genieten we van een stukje groene zuidkust en het middeleeuwse Kilkenny. We beëindigen  onze campertocht door Ierland met een rit door de Wicklow Mountains.

Via Dublin varen we tenslotte de Ierse Zee over naar Holyhead. Zo’n 350 kilometer oostelijker stappen we in Hull weer op de boot naar Rotterdam.

We zijn in totaal 27 dagen uit en thuis en hebben in die tijd 3536 kilometer afgelegd. We zagen een grillige kustlijn met soms duizelingwekkend hoge kliffen, lieflijke baaien, stille dorpjes, kastelen en tuinen. We reden over soms smalle wegen door een prachtig land, groen, woest soms, ongerept nog op verschillende plaatsen en hebben genoten van de muzikale avonden in pubs.

Veel inspiratie hebben we opgedaan uit de sites: www.ditisierland.nl en
www.ireland.com/nl-nl

Overnachtingsplekken vonden we via www.campercontact.com/nl en de Reisverhalen van Gea en Wim: www.reisverhaleneuropa.nl/
Ook zijn we lid geworden van www.safenightsireland.com/, een site met adressen waar we voor 10 euro per nacht met de camper kunnen overnachten. Uiteindelijk hebben we die site niet gebruikt; het systeem dat je eerst moet bellen naar een overnachtingsadres vinden we te ingewikkeld.
Voor het vinden van campings was het gratis boekje Caravan Camping & Motorhome Guide van wwwcampingireland.ie  heel  handig. Er staan circa 90 campings in.

In 2017 heeft een Ierse mede-camperaar ons geattendeerd op de app van motorhome parking ireland. Deze app kost 6 euro en laat dan op een kaart zo'n 600 overnachtingsplekken zien. We vonden het dat jaar een heel handige app.

Verder hebben we veel plezier gehad van onze Collins-wegenatlas. We hebben ons voornamelijk gericht op de gele R-wegen in die atlas. Die waren goed berijdbaar met onze 2.35 meter brede camper. Witte weggetjes zijn soms nauwelijks smaller maar soms ook niet meer dan een karrenspoor. Wij hebben ze niet veel gereden.

De gereden route staat aangegeven op de vier kaartjes hieronder. De afzonderlijke stukken reisverslag staan bij de kaartjes aangegeven maar zijn ook te vinden in het groene uitklapmenu rechts. Doorscrollend naar beneden is ook het hele reisverslag achter elkaar te vinden.

Van Belfast via Donegal tot Sligo

Van Galway via Doolin en Dinble naar Killarney

De Burren, Kliffen van Moher en Aran-eiland

Schiereiland Dingle-en-Muckross-House bij Killarney

Van Killarney de Ring of Kerry. Vervolgens naar Cobh, Kilkenny en de Wicklow Mountains naar Dublin

Ring of Kerry

Cobh, Coppercoast en Kilkenny

Wicklow Mountains en Howth

N.B. Een jaar later heeft Peter van het Hurktoilet deze reis in grote lijnen gemaakt maar andersom. Hij geeft in zijn korte verslag  op het Camperforum ook een heleboel camperplaatsen.

N.B. 2  In 2017 zijn we weer in Ierland geweest. Dat verslag staat op: Met de camper door Ierland 2017

N.B. 3  Delen van beide verslagen omvatten de hele Wild Atlantic Way

3 opmerkingen:

1. Zeker ook de ferry nemen naar de Aran Islands! en paar dagen verblijven als dat lukt! Groetjes Richard

BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker ook de ferry nemen naar de Aran Islands! en paar dagen verblijven als dat lukt! Groetjes Richard

3. Ierland is prachtig! Mooi om te lezen dit en veel informatie en tips. Handig om te weten.