Kinderdijk en Biesbosch

Naar molens in Kinderdijk

Na de eerste dag van dit weekend Dordrecht te hebben besteed aan een rondwandeling door de historische binnenstad, staat dag 2  in het teken van de molens bij Kinderdijk. Goed om te weten is dat je bij de molens en op de dijk er naar toe de camper niet mag parkeren. Camperaars kunnen de molens dus het beste bezoeken vanaf Dordrecht of vanaf de camperplaatsen bij Alblasserdam.

Dag 2 (weekend Dordrecht)

Vanaf Dordrecht kan dat bezoek aan de molens van KInderdijk het gemakkelijkst met de Waterbus. Van 1 mei tot eind september vaart de Waterbus naar Rotterdam tijdens de daluren ook naar Kinderdijk. Zie: www.waterbus.nl
Daar is het nu nog te vroeg voor; in deze tijd van het jaar moeten we uitstappen bij de halte Alblasserdam en dan ca. 4 tot 5 kilometer fietsen. De fiets mag mee aan boord. De Waterbus stopt ook pas vanaf mei bij de halte bij de camperplek; we fietsen dus eerst naar de halte Merwekade.

Vanaf de halte Alblasserdam fietsen we over een smal fietspad langs de dijk richting Kinderdijk. We gaan rechtsaf de Molenkade op, die ons vlakbij de Museummolen Blokweer brengt. Zo vermijd je het smalle en drukke deel van de dijk.

Bij Kinderdijk staan maar liefst 19 molens, die in vroeger tijden zorgden voor het droog houden van de polder. Met elkaar staan ze op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. In een film in het bezoekerscentrum wordt uitgelegd hoe de molens vroeger het water in etappes weg pompten van lage boezem naar hoge boezem, waar dat tegenwoordig gebeurt met een groot gemaal.
Molens Kinderdijk

Als de wind een beetje waait dan draaien er enige molens en dat levert een prachtig en oer-Hollands plaatje op. Dat vinden buitenlandse toeristen ook, want vaak is het hier vol met bussen buitenlanders. Ook deze zaterdagmiddag komen we er onder ander Amerikanen en Roemenen tegen. De calvinistische gemeente, waaronder de molens vallen, heeft echter het toeristisch uitbuiten van de molens altijd zo veel mogelijk tegen gehouden. Winkels met toeristenzut en horeca zijn er dan ook nauwelijks. Het resultaat is wel dat het gebied nog altijd een authentieke sfeer ademt.

Een deel van de molens wordt nog bewoond maar twee molens zijn te bezoeken: Museummolen Blokweer en Museummolen Nederwaard. In die bezoekmolens zien en ervaren we hoe een windmolen werkt. De molen Nederwaard is in oorspronkelijke staat bewaard gebleven en is van binnen en van buiten te bekijken. Je kunt je nauwelijks voorstellen, dat hier het molenaarsgezin met zijn vele kinderen kon wonen, al zal het uitzicht en het gevoel van vrijheid toen misschien ook al veel hebben goed gemaakt.
Kinderdijk molen

Kinderdijk - interieur molen Nederweerd
Interieur molen Nederwaard

Kinderdijk - molenrad molen Nederweerd
Molenrad in molen Nederweerd
Bij bezoekmolen Blokweer zien we hoe een poldermolen met buitenscheprad werkt. Rond de molen is nog een molenerf met moestuintje. We hebben er een schitterende uitzicht op de polder en de op een rij staande molens aan de overzijde van het water.
Kinderdijk - molens op een rij

Kinderdijk - molen Blokweer - klompenhok
Molen Blokweer - klompenhok

Kinderdijk - molen Blokweer - molenaar in moestuin
Molen Blokweer heeft een moestuintje
Ook Esther van Lifelicious was in  Kinderdijk en schreef er een blog over.

Nationaal Onderwijsmuseum

We fietsen dezelfde weg terug en nemen de Waterbus weer richting Dordrecht.

Van de Merwekade fietsen we langs het Groothoofd en door de stad over de Wijnstraat tot de Visbrug, de Visstraat in, over het Bagijnhof, langs de Mediamarkt, rechtdoor richting Station en daar rechtsaf de Burgemeester de Raadtsingel op. Op nr. 93 zit het Nationaal Onderwijsmuseum

Dit museum is gevestigd in een ander ontwerp van Van Ravesteyn, namelijk het kantoorgebouw De Holland.

Sinds dat is gerestaureerd is hier het Nationaal Onderwijsmuseum gevestigd. De buitenkant is zeker al een blik waard maar ook hier glippen we even met onze Museumjaarkaart naar binnen. Daar kunnen we ons verbazen en herinneringen ophalen aan de reken- en taalmethoden, waarmee kinderen vroeger les kregen. Er is nog veel meer te zien op het gebied van onderwijs en kinderen maar na een uurtje hebben we het wel bekeken.
Nationaal Onderwijsmuseum in gebouw De Holland. Foto: VVV

Tip: Wij maakten op zaterdag het uitstapje naar Kinderdijk en het Onderwijsmuseum. Op die dag is het ook markt op het Statenplein in de binnenstad. Die markt is onlangs uitgeroepen tot de beste grote markt in Nederland.

We peddelen terug naar Restaurant Villa Augustus, lekker dicht bij onze camperplek. Hier wordt gekookt met de producten uit de groentetuin rondom dit voormalige pompgebouw. Wij doen ons er tegoed aan geroosterde groenten en een lekkere pizza.

Hollandse Biesbosch

Dag 3

Vlakbij Dordrecht ligt de Hollandse Biesbosch, onderdeel van Nationaal Park De Biesbosch. In de zomer rijdt er ook een bus, nu fietsen we op deze zonnige zondag vanaf onze camperplaats over een saai fietspad langs voornamelijk industrie de ca. 5 kilometer naar het bezoekerscentrum. Moeilijk is de route niet: vanaf de camperplaats linksaf en dan in feite alsmaar rechtdoor.

Let op: Vooral op mooie dagen in de weekenden is het druk met bezoekers, die voor het overgrote deel parkeren op de weg in de nabijheid van het bezoekerscentrum. Een camper parkeren wordt dan lastig, al kan het met een buscamper wellicht nog wel lukken.

Bij het bezoekerscentrum genieten al heel wat mensen op het terras van het zonnetje. Ondanks het mooie weer vaart het pontje naar het Griendpad pas vanaf 1 april, zodat we die wandeling niet kunnen lopen.  Dat is jammer, want die wandeling voert onder meer langs oude griendketen, waar vroeger de mannen, die het riet en de wilgentenen sneden in barre omstandigheden overnachtten. In plaats daarvan maken we een van de wandelingen uit het gidsje, dat we in het bezoekerscentrum kopen. Die voert via verharde en onverharde paden door een zeer Holllands landschap van water, weiden en wilgen. De bevers, die in het gebied zijn uitgezet, krijgen we niet te zien. Wel spotten we reigers en ganzen.
Dordrecht - biesbosch

Dordrecht - Reiger in Biesbosch

Dordrecht - geknotte wilgen in Biesbosch

Na de wandeling drinken we nog wat op het terras van het restaurant bij de recreatieplas en peddelen we daarna weer terug naar de camper. Daar scheiden onze wegen zich. Zowel onze vrienden, als wij rijden na een zeer Hollands weekend weer naar huis.