Wie naar Turkije wil, moet ver reizen. Dat doen we dan ook maar wel zoveel mogelijk via de snelste weg. Tien dagen trekken we uit voor de door Google Maps aangegeven route van Limburg naar Harmali in het Zuiden van Bulgarije. In de praktijk kunnen we wat rustdagen invoegen.
Dag 1
Bij zo'n
lange aanrijroute is altijd het dilemma of je snel over de autoweg wilt gaan en
tol wilt betalen of dat je een tolvrije route kiest en de extra tijd voor lief
neemt. We besluiten de tolwegen niet te vermijden. Het eerste deel door
Duitsland doet dat dilemma zich ook niet voor. Zonder files zoeven we dan ook via Keulen en
later de A3 (wel veel wegversmallingen in verband met onderhoud aan de weg)
naar Wurzburg en nog 100 km verder. Heel interessant is de route niet maar opmerkelijk
is wel dat de wevrijwel alle kilometers aan beide zijden groen is gestoffeerd met bomen en struiken.
Overnacht: in Hochsadt an der Arsch. https://www.campercontact.com/nl/duitsland/beieren/hochstadt-an-der-aisch/101878/parkplatz-aischwieze
Gereden 486
km
Dag 2
Gereden naar
Regensburg. Mooie stad aan de Donau. We bekijken de Dom en lopen rond in het
gezellige centrum en langs het water . Jammer genoeg is er deze zaterdag geen
orgelconcertje om 12.00 uur in de fraaie gotische kerk.
We rijden
nog een stukje verder naar een camperplaats in Landau an der Isar, Overnachtingsplaats
uit Park4Night. :
Geparkeerd
in Regensburg op Parksplatz Unterer Wöhrd Altes Eissadion
N49.020776
O12.11882
Dag 3
Van Landau an der Isar eerst naar Passau gereden. Daar kwam dan toch de keuze voor de tolweg of niet. Voor mij kost een tolvignet voor een week 10 euro maar de camper van A en B is zwaarder en zij moeten per km betalen via een Go-box. De aanschaf van het kastje kost tijd, bovendien komen de kosten op 80 euro voor een enkele reis door het land. Om dat te minimaliseren kiezen we voor de route ten Noorden van de snelweg, die grotendeels langs de Donau voert. Een mooie tocht langs weg 137 naar Linz. We scharrelen met de twee campers door de stad.
Overnacht: wederom
via Park4Night vinden we een plaatsje
voor de nacht bij het sportterrein in Ober-Grafendoff.
Gereden 315
km.
Dag 4
Van
Ober-Grafendorf zitten we vlakbij de oprit naar de tolweg richting Wenen. Die
nemen we. Het is een mooie rit met nu de Oostenrijkse bergen als decor.
We passeren
gemakkelijk de grens met Hongarije. Aan de grens kopen we voor beide campers een
vignet. Kosten per suk 34,50 Euro. Al rijdend blijkt
het Hongaarse land zo plat als een pannekoek en
aan weerszijden van de weg strekken de weiden, landbouwgronden en velden vol
(verdroogde) zonnebloemen zich uit. Via de gemakkelijk te rijden weg arriveren we
eind van de middag in Lajosmizse om te overnachten op een camping met schapen,
geiten en fokkerij van Lippizaner paarden.
We vinden er een prima plekje onder de bomen.
Overnacht: https://www.campercontact.com/nl/hongarije/lajosmizse/10032/new-tanyacsarda
Gereden 382
km.
Dag 5
Wij blijven
staan op dit fijne plekje voor een relaxdagje.
Dag 6
Van de camping
in Lajosmizse is het een goede 100 km naar de grens met Servië. Ook die grens
passeren we gemakkelijk. Het tolvignet
is aan de grens verkrijgbaar. De zogenoemde Autoput (autoweg) bijkt een
uitstekende autosnelweg, waarop het ook rustig rijden is. We passeren dus al
snel hoofdstad Beograd. Al rijdend zien we een mix van moderne gebouwen en de
bekende grijsgauwe woonflats. Ook het eerste
deel van Servië vormt niet een echt interessant decor bij deze rit. Het land is vlak en heeft
niet veel campinkjes of camperplaatsen. We moeten de route dus goed plannen.
Overnacht:
op Camp Plum. N43.92800 O21.40434. Leuk klein campinkje met goed internet.
Dag 7
We rijden
verder via Nis richting Bulgarije. Dit deel van de route is leuker; aan
weerszijde van de weg zien we bergen. Dan nadert de grens met Bulgarije. Daar
neemt men de grensovergang serieus. Er
staat een flink rijtje voertuigen te wachten. A en B kiezen de linkerrij en ik
de rechter. Dat bleek niet zo handig, want de afstand tussen twee douanehokjes
is niet berekend op twee campers naast elkaar! Ik rij me vast, dus dat betekent
wat manoeuvreren. De douaneman komt er zijn hokje voor uit en controleert dus buiten mijn paspoort en kentekenbewijs. Hij wil ook nog even in de cmper kijken en vraagt beleefd of ik drank of drugs bij me heb. De elektronische
Routepass voor A en B blijkt een ingewikkeld klusje, dat uiteindelijk met hulp
van een beambte toch is geklaard.
Ook hier
blijkt de weg prima. W rijden verder naar camping Borscht, een klein campinkje
met 5 tot 6 plaatsen, ver in Bosnië niet ver van de snelweg.
Overnacht: https://www.campercontact.com/de/bulgarien/oblast-plowdiw/tsalapitsa/104162/borscht-camping
Dag 8
Een fijn
campinkje, waar we een dagje was-, lees- en rustdag houden.
Dag 9
Het is nog
130 km rijden naar camping https://www.campercontact.com/nl/bulgarije/biser/19541/sakar-hills-camping
Daar ontmoeten we onze medereizigers. Met een aantl van hen gaan we ’s avonds uit eten in een plaatselijk restaurantje. Kosten: 10 euro voor sla vooraf, hoofdgerecht, cheesecake toe en grote pils om het geheel weg te spoelen.
Dag 10,
tevens dag 1 van de NKC-reis
De
kennismaking gaat verder met een borrel en een barbecue.